Taalkundig klopt het wel als we zeggen:
De zon ondergaat.
De zon ondergaat in Leiden om 19u44.
De zonder ondergaat in de poel
Moderator: Rhiannon
Je hebt ondergaan en ondergaan.
De amerikaanse economie is aan het ondergaan.
Dat voorbeeld lijkt me geen correct Nederlands.
Waarom niet dan als één van de betekenissen van ondergaan 'ter gronde gaan' kan betekenen?JohnnyLamb schreef:De ander is onder de horizon verdwijnen
(1on·der·gaan ging -, i -gegaan 1 onder de horizon, onder water gaan 2 te gronde gaan)
Het grappige is dat de zin die je hier als voorbeeld gebruikt ook niet kan 'Onder' en 'ging' moeten daar namelijk los van elkaar. Dus : "... en ik stopte waar de zon onder ging". Iets kan onder gaan, los van elkaar dus, en dan gaat het naar beneden. Iets kan ook ondergaan, en dan overkomt het onderwerp van de zin iets.biorsin schreef:Oke, bedankt voor de uitleg.
"De zon ondergaat" klopt niet als men met ondergaan een operatie bedoelt, wij kunnen niet weten of het om een operatie gaat of niet zonder de context waarin het gebruikt wordt.
"Ik vertrok vanuit het noorden van Lisabone, en ik stopte waar de zon onderging"
Hier klopt dus wel?
Om die reden dat je hebt opgenoemd ben ik ook blij dat de taal niet mee evolueert, maar soms moet hel wel, stel bijvoorbeeld dat men met "de zon ondergaat vandaag om 17u" een operatie bedoelde waarin de zon van oosten opkomt en in het westen verdwijnt?! Of mag men dat steeds gebruiken maar met de zon bedoelt men dan wat wij direct waarnemen, niet wat wij wetenschappelijk weten?
Omdat je het werkwoord correct moet toepassen. In dit soort gevallen wordt het werkwoord in tweeën gesplitst.Waarom niet dan als één van de betekenissen van ondergaan 'ter gronde gaan' kan betekenen?
We moeten niets, maar mensen gebruiken taal om aan een ander duidelijk te maken wat zij denken of wat zij waarnemen.biorsin schreef:erg bedankt voor de correcties
maar nu om terug te gaan naar het onderwerp
moeten we met de taal altijd uitdrukken wat we direct waarnemen?
mijn appel is gevallen: dit klopt altijd omdat we iets uitdrukken dat direct waarneembaar is, stel dat wij iets zeggen van de zwaartekracht heeft de appel getrokken of iets dergelijks .!
als de zon ondergaat (in het zuidwesten) zie je aan de andere kant Jupiter opkomen (in het noordoosten).