Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
kotje
Artikelen: 0

Leeftijd heelal

Een waarnemer op aarde vindt voor de leeftijd van het heelal ongeveer 14 miljard jaar.

Een waarnemer beweegt b.v al 1 miljard jaar met een snelheid van 9/10 lichtsnelheid t.o.z. waarnemer op aarde, zijn klok klopt dus al minstens 1 miljard jaar trager voor de waarnemer op aarde. Vindt de bewegende waarnemer dezelfde leeftijd voor het heelal?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
gouwepeer

Re: Leeftijd heelal

Als die bewegende waarnemer op dit moment op de Aarde aan komt en onderzoek zal doen, moet hij op dezelfde waarde uitkomen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
jkien
Moderator

kotje schreef:Een waarnemer op aarde vindt voor de leeftijd van het heelal ongeveer 14 miljard jaar.

Een waarnemer beweegt b.v al 1 miljard jaar met een snelheid van 9/10 lichtsnelheid t.o.z. waarnemer op aarde [..]. Vindt de bewegende waarnemer dezelfde leeftijd voor het heelal?
Als het heelal leeg is behalve hijzelf en de aarde, dan heeft hij geen aanwijzing voor een big bang. Hij zal veronderstellen dat de ouderdom van het heelal oneindig is.

Als hij rondvliegt in het huidige gevulde heelal dan moet je nadere informatie geven over zijn positie. Twee opties:

1) hij bevindt zich op de plaats in het heelal waar de genoemde snelheid overeenstemt met de wet van Hubble. Dan vindt hij het heelal 14 miljard jaar oud.

2) hij bevindt zich in de omgeving van de aarde, en hij ziet dat hij qua snelheid een buitenbeentje is. De ouderdom van het heelal vindt hij 0.14 miljard jaar op zijn eigen tijdschaal, en 14 miljard jaar op de tijdschaal van de aarde.
kotje

Ik zal mijn vraag herformuleren: De meeste waarnemers in het huidige heelal bewegen met een andere snelheid in het heelal. Dus hun klokken tikken met een ander ritme(s.r.t.). Vinden ze allemaal dezelfde ouderdom voor het heelal of niet. Laat ons aannemen dat hun klokken veel vroeger eens gesynchroniseerd zijn.
jkien
Moderator

Ik zal mijn vraag herformuleren: De meeste waarnemers in het huidige heelal bewegen met een andere snelheid in het heelal. Dus hun klokken tikken met een ander ritme(s.r.t.). Vinden ze allemaal dezelfde ouderdom voor het heelal of niet.
Ondanks het herformuleren is het dezelfde vraag, met hetzelfde antwoord. Ik vermoed dat je verlangt naar een ongerijmdheid (klopt dat?), maar dat kan ik je niet bieden. Maar ik kan het antwoord herformuleren, om tenminste de verwarring te vergroten. ;) Zet de waarnemer op aarde, met zijn jaarlijkse snelheidvariatie in het melkwegstelsel. De aarde draait om de zon, terwijl de zon in de melkweg ongeveer naar het sterrebeeld Libra vliegt. In maart heeft de aarde in de melkweg een iets hogere snelheid dan in september, omdat de baansnelheid van de aarde in maart ook naar Libra is gericht. In maart is de ouderdom van het heelal op de tijdschaal van de waarnemer dus wat kleiner, in september wat groter.
Laat ons aannemen dat hun klokken veel vroeger eens gesynchroniseerd zijn.
Klokken synchroniseren maakt niet uit voor de ouderdom, omdat dat een tijdsverschil is.
kotje

jkien schreef:
Ondanks het herformuleren is het dezelfde vraag, met hetzelfde antwoord. Ik vermoed dat je verlangt naar een ongerijmdheid (klopt dat?), maar dat kan ik je niet bieden. Maar ik kan het antwoord herformuleren, om tenminste de verwarring te vergroten. Zet de waarnemer op aarde, met zijn jaarlijkse snelheidvariatie in het melkwegstelsel. De aarde draait om de zon, terwijl de zon in de melkweg ongeveer naar het sterrebeeld Libra vliegt. In maart heeft de aarde in de melkweg een iets hogere snelheid dan in september, omdat de baansnelheid van de aarde in maart ook naar Libra is gericht. In maart is de ouderdom van het heelal op de tijdschaal van de waarnemer dus wat kleiner, in september wat groter.

Heeft de ouderdom heelal zin als iedere waarnemer iets anders vindt?
jkien
Moderator

Heeft de ouderdom heelal zin als iedere waarnemer iets anders vindt?
Je kunt ouderdom van een lichaam beter definieren met de eigentijd van dat lichaam, dan met de afwijkende tijdschaal van waarnemers die met extreem afwijkende snelheid (grote v/c) langsvliegen.
kotje

Je kunt ouderdom van een lichaam beter definieren met de eigentijd van dat lichaam, dan met de afwijkende tijdschaal van waarnemers die met extreem afwijkende snelheid (grote v/c) langsvliegen.

Zullen ze dan allemaal dezelfde ouderdom vinden?
jkien
Moderator

Zullen ze dan allemaal dezelfde ouderdom vinden?

Sommige materie wel, andere materie niet. De ouderdom, berekend als eigentijd, zal:

- van alle materie met een snelheid die overeenstemt met de wet van Hubble, zoals de meeste zichtbare sterren en sterrenstelsels, ongeveer 14 miljard jaar zijn;

- van materie die bij de big bang ontstond met een zeer afwijkende snelheid, zoals een deel van de neutrino's die nu de aarde passeren, veel minder dan 14 miljard zijn.
kotje

jkien schreef:Sommige materie wel, andere materie niet. De ouderdom, berekend als eigentijd, zal:

- van alle materie met een snelheid die overeenstemt met de wet van Hubble, zoals de meeste zichtbare sterren en sterrenstelsels, ongeveer 14 miljard jaar zijn;

- van materie die bij de big bang ontstond met een zeer afwijkende snelheid, zoals een deel van de neutrino's die nu de aarde passeren, veel minder dan 14 miljard zijn.

Ge bedoelt dat deze die bewegen met dezelfde uitzetting van de ruimte dezelfde ouderdom zullen vinden en deze met een afwijkende snelheid een andere ouderdom. Hier kan ik met je meegaan.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”