Hier vind je wat voorbeelden en discussie over wat onder "controverse" verstaan mag worden.En met controversiële controversieel boek bedoel je een boek die dat niet getolereerd wordt door een bepaalde overheid?
Zoiets heeft niet veel nut, denk ik. Zeker niet wanneer alleen een lokale overheid (zelfs op nationaal niveau) dat doet. Zo ben ik er vrij zeker van dat (bijvoorbeeld) het verkoopsverbod van Mein Kampf in Duitsland de geïnteresseerde Duitser (die enige moeite wil doen) niet zal hebben kunnen tegenhouden om het boek te bemachtigen of op een andere manier te lezen. Zoiets overstijgt de landsgrenzen en daarbij is de klassieke boekvorm natuurlijk lang niet meer de enige manier - informatie vind je ook op internet.wat ik zelf denk is dat de overheid best een boek verbiedt waarin wordt uitgelegd hoe je een biologische virus kan maken, wat als dit boek in de vekeerde handen valt? iemand die over paar minuten zelfmoord wilt plegen, en is van plan wat levens mee te pakken..?
Als 'controversieel' het kriterium is waarop boeken afgeschaft moeten worden, dan kun je eindeloos veel boeken afschaffen, varierend van de 'Origen of Species' tot 'De Duivelsverzen'. Je kan vervolgens dan net zo goed het denken afschaffen. En er zijn dictaturen die dat ook geprobeerd hebben. Of nog proberen. Zie Amnesty International.
*gespeelde naïeviteit* Maar anusthesist, daar hoort toch helemaal geen -t te staan?Wie kaatst moet de bal verwachten
Ook mee eens. Het is niet moeilijk om de zaken op te kloppen en controverse te creëren. Interessanter is het ook naar inhoud te kijken. Ik denk dat de criteria om dit soort dingen te verbieden altijd enigszins arbitrair zullen zijn. Mein Kampf bijvoorbeeld, moet m.i. verkocht kunnen worden, omdat het een historisch document is. Als iemand echter een nieuw boek zou schrijven en uitbrengen, met gelijkaardige inhoud, kan dat alleen maar gezien worden als een racistisch manifest en als haatzaaierij. Dit boek zou in strijd zijn met de huidige Belgische wetgeving. Ander voorbeeld: Wahabistische literatuur zou beschikbaar moeten zijn om er onderzoek naar te doen, om tot een beter begrip te komen. Als dergelijke boeken echter verkocht worden in boekhandels bij moskeeën, kunnen we ons daar echter - zoals onlangs in Groot-Brittannië gebeurde - met enige reden zorgen om maken.Ik ben het met je eens dat het criterium controversieel niet voldoende is om boeken af te schaffen, temeer het controversiele van een mening uitgaat die vaak door mensen met dubbele belangen wordt aangehouden.
Het heeft volgens mij wel een nut, en zeker wanneer een bepaalde werk ter beschikking staat in de publieke ruimte, en nadien openbaar misbruikt wordt door een politieke vereniging.Zoiets heeft niet veel nut, denk ik. Zeker niet wanneer alleen een lokale overheid (zelfs op nationaal niveau) dat doet. Zo ben ik er vrij zeker van dat (bijvoorbeeld) het verkoopsverbod van Mein Kampf in Duitsland de geïnteresseerde Duitser (die enige moeite wil doen) niet zal hebben kunnen tegenhouden om het boek te bemachtigen of op een andere manier te lezen. Zoiets overstijgt de landsgrenzen en daarbij is de klassieke boekvorm natuurlijk lang niet meer de enige manier - informatie vind je ook op internet.
Ik ga hier niet discussieren over het maken van virus omdat dit niet het onderwerp is, maar mijn voorbeeld is eerder een principe, daarmee wou voornamelijk zeggen dat bijvoorbeeld een product dat kan leiden tot het storen van de maatschappelijke orde: de haatzaaierij, een kritiek op de islam misbruiken om te propaganderen voor een maatschappij op kerkelijke, eenzijdige cultuur of etnische gronden, het wahabistische literatuur zoals ypsilon al aangaf, enzovoorts.Het blijft natuurlijk een interessant gegeven: wat moet je aan met boeken die uitleggen hoe je de wet kunt overtreden? Dingen als "Pedofilie voor dummies", maar ook bommen maken of "how to make sarin at home in six easy and safe steps"?
Bedankt voor jullie correcties, yspilon en anusthesist. Mijn nederlands (de taal) is heel slecht, en op deze manier kan ik misschien sneller mijn taal verbeteren. Vindt je niet? zonder die correctie, had ik "vind je niet" geschreven. lol!Wie kaatst moet de bal verwachten