ypsilon
Artikelen: 0

Re: Controversi

Vindt je een bepaald boek op het internet? Goed, dan kan je op je gemak lezen, maar dit boek bij u thuis lezen is één zaak, en dit boek gaan openbaren en daarop een politieke werk afstemmen is een andere zaak.
Er is een serieus verschil tussen toelaten om het boek te verkopen en er politiek werk op afstemmen...
biorsin schreef:Ik ga hier niet discussieren over het maken van virus omdat dit niet het onderwerp is, maar mijn voorbeeld is eerder een principe, daarmee wou voornamelijk zeggen dat bijvoorbeeld een product dat kan leiden tot het storen van de maatschappelijke orde: de haatzaaierij, een kritiek op de islam misbruiken om te propaganderen voor een maatschappij op kerkelijke, eenzijdige cultuur of etnische gronden, het wahabistische literatuur zoals ypsilon al aangaf, enzovoorts.

Alles wat leidt naar ellende, haat, geweld, racisme of onrecht, moet van mijn part een controverse worden.
Vraag is of je het daarom ook moet verbieden. Als je dat doet, breek je op den duur elke vorm van debat af, en met isolationistische groeperingen is het zo al moeilijk genoeg om in dialoog te treden.

[off-topic]
Bedankt voor jullie correcties, yspilon en anusthesist. Mijn nederlands (de taal) is heel slecht, en op deze manier kan ik misschien sneller mijn taal verbeteren. :P Vindt je niet? ;) zonder die correctie, had ik "vind je niet" geschreven. lol!
Ehm... Er stond een -t waar er geen moest staan in mijn bericht. Het is "vind je" zonder -t, maar "vindt u" mét -t. Vergelijk: "loop je?" vs. "loopt u".[/off-topic]
biorsin

Er is een serieus verschil tussen toelaten om het boek te verkopen en er politiek werk op afstemmen...
Een boek dat beschikbaar is in de publieke ruimte is anders dan wanneer het illegaal is. Als het illegaal is, dan weet je wel dat je daar niet veel mee kunt doen.

Je kunt het verbieden en tegelijk een dialoog treden, een boek openbaren en daarop een beleid afstemmen moet de controverse zijn, niet het boek zelf, ik geef u twee voorbeelden:

Het verbannen van "Atlas of Creation" van de turkse creationist Harun Yahya (aanhanger van christelijk-amerikaanse ID) uit de Franse universiteiten en scholen. Neemt deze stap een dialoog met creationisten weg? Dat denk ik niet, de dialoog is altijd mogelijk, en om iets te zeggen van : hé, luister mensen, wetenschappelijk maken we een onderscheid tussen macro en -microevolutie, er zijn (en waren) moslimdenkers die evolutionistisch denken, enzovoorts.

Het boek “Inch’Allah? De islamisering van Europa” van Filip Dewinter weigeren de boekhandels De Standaard en Fnac om het boek te koop aan te bieden in hun winkels. Waarom schrijft hij dit boek? Zeer duidelijk dat hij met dit boek zijn afwijkende politiek wilt ondersteunen, wat vooral de haatzaaierij veroorzaakt, en een stap vooruit naar zijn ideale maatschappij op basis van eenzijde cultuur en etnische gronden.

Dialoog is altijd mogelijk, ook met het verbieden van dit soort werken.

[off-topic][/off-topic]

Ik heb een nieuwe topic daarover geopend. ;)
ypsilon

Het verbannen van "Atlas of Creation" van de turkse creationist Harun Yahya (aanhanger van christelijk-amerikaanse ID) uit de Franse universiteiten en scholen. Neemt deze stap een dialoog met creationisten weg? Dat denk ik niet, de dialoog is altijd mogelijk, en om iets te zeggen van : hé, luister mensen, wetenschappelijk maken we een onderscheid tussen macro en -microevolutie, er zijn (en waren) moslimdenkers die evolutionistisch denken, enzovoorts.
Het boek is uit de scholen verbannen, maar het boek is niet verboden geworden. Er is gezegd dat het niet thuishoort in wetenschappelijk onderwijs. Overigens maakt de evolutietheorie het onderscheid tussen micro- en macroevolutie niet, dat doet de ID-aanhang (zie ID-topic).
Het boek “Inch’Allah? De islamisering van Europa” van Filip Dewinter weigeren de boekhandels De Standaard en Fnac om het boek te koop aan te bieden in hun winkels. Waarom schrijft hij dit boek? Zeer duidelijk dat hij met dit boek zijn afwijkende politiek wilt ondersteunen, wat vooral de haatzaaierij veroorzaakt, en een stap vooruit naar zijn ideale maatschappij op basis van eenzijde cultuur en etnische gronden.
Maar opnieuw: het boek is niet verboden. Winkelketens kunnen beslissen iets niet in de rekken te leggen. Dat is hun recht.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”