Ger
Artikelen: 0

Re: "Hallo, ik ben van adel"

Verder is de titel (las ik ergens in dit forum) ridder wel degelijk een adellijke titel en overdraagbaar, alleen een ridder in de orde van oranje nassau niet.
Is dat zo, joh? Dan zou ik op termijn ook nog eens automatisch ridder worden. Zou ik overigens niet terecht vinden, mijn opa heeft die titel gekregen op basis van zijn verdiensten voor de samenleving en dat is ook precies wat die titel zegt: de drager van die titel is verdienstelijk voor de samenleving. Stel dat ik een achterlijke dakhaas zou zijn, dan zou ik die titel niet waardig zijn lijkt me.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
E.Desart

Ger,

Door je toon wou ik toch iets meer weten hierover.

Het antwoord lijkt mij onduidelijk op basis van deze informatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ridder_%28titel%29
Eric
de adellijke tante

Jouw opa had dus geen adellijke titel, zie de website de E. Desart heeft geplaatst.
Ger

Inderdaad een beetje onduidelijk artikel, en ook de verdere artikelen die je van daaruit kunt vinden zeggen niet veel over de overdraagbaarheid. Hopelijk kan de adelijke tante haar stelling wat toelichten?

Edit: Ik was al even aan het lezen zonder deze pagina ververste te hebben, die dus net pas de reactie van de adelijke tante. Waarop baseer je dat mijn opa niet van adel is, mij is dat nog niet echt duidelijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
pgwmw

Voor zover ik het begrijp heeft de adellijke tante ook geen titel?
steve

In België heeft men een jaar of twee geleden enkele wetten afgeschaft die de adel bevooroordeelden en reeds zeer lang meegingen. 1 ervan was die op de tweestrijd: als 2 edellieden elkaar uitdaagden op een tweegevecht met gelijke wapens (degen, enkel geladen pisool, revolver met 6 kogels of de vuisten) dan zei de wet dat hiervoor veel minder zware straffen golden dan waneer twee gewone mensen een robbertje vochten of elkaar doodschoten voor een vrouw. zo lang geleden is dat dus nog niet dat de aristocratie bevoordeeld werd hoor.

Hier in België kan je de titel van ridder in de leopoldsorde of ridder in de kroonorde trouwens vrij simpel verwerven: zowel mijn grootvader als mijn vader hebben hem gekregen op basis van eigenlijk geen superspeciale dingen te doen (grootvader heeft 30 jaar bij de staat als ambtenaar gewerkt en kreeg het). Die titels zijn echter niet overdraagbaar ofzo en je moet wel adminsistratiekosten betalen :D
E.Desart

Hier in België kan je de titel van ridder in de leopoldsorde of ridder in de kroonorde trouwens vrij simpel verwerven: zowel mijn grootvader als mijn vader hebben hem gekregen op basis van eigenlijk geen superspeciale dingen te doen (grootvader heeft 30 jaar bij de staat als ambtenaar gewerkt en kreeg het). Die titels zijn echter niet overdraagbaar ofzo en je moet wel adminsistratiekosten betalen :D
Steve,

Die zaak ligt wel iets gecompliceerder.

Ik ben eens verder gaan zoeken,

Ik ben er nog niet 100% uit, maar:

België

Er zijn adelijke families en edellieden door verdienste

Nieuwe titels worden meestal persoonlijk (geen overgang), ook wel "ad personam" genoemd gegeven.

Maar nu ook nog kunnen titels gegeven worden die wel doorgegeven worden (geërfd) aan het nageslacht (allen of oudste mannelijke opvolger).

Nederland

Hier vindt je de Nederlandse adelijke families en duidelijk is dat er in Nederland ridders zijn met erfelijke titels zowel voor allen als voor eerstgeborenen (ze staan met naam vermeld).

Ik heb het gevoel dat in België voor de adelijke familie ridders die situatie vergelijkbaar is (beetje onduidelijk omdat ze vermelden dat er in totaal 200 ridders zijn, maar afgeleid uit de text en context).

Hier staat wat meer algemene uitleg: Belgische adel

Uit een en ander blijkt dat de titel op zichzelf niet volstaat om te weten of deze: "ad personam", "Allen", Eerstgeborene", of nog een aantal andere dingen is.

In de lijst van verleende titels (wegens verdienste) in België tussen 1997 en 2007 zie je dat de meesten ter persoonlijke titel zijn, maar niet allen, en dat men het er duidelijk bijschrijft wat tot de veronderstelling leidt dat andere opties mogelijk zijn.

De links naar deze jaartallen vondt je onderaan de paginas die ik voorheen gelinkt heb.

Ik vermoed ook dat er een verschil is, op basis van een volslagen onwetenschappelijk argument, met name dat mijn vader (laaaaang geleden) steeds met een soort ontzag over de oude adel sprak tegenover de nieuwe adel die voor hem meer om lintjes/papier gingen (die je zelf moest betalen).

Conclusie:

Zowel DPW, Ger en de adellijke tante hebben gelijk en hebben gewoon verschillende ervaringen waarvoor hun respectievelijke interpretaties waarschijnlijk kloppen.

En vermoedelijk is de Belgische situatie ca idem dito.

Het houdt wel in dat de titels op zichzelf blijkbaar geen vaste definitie inhouden van de wel of niet erfbaarheid.

:P Grappig is dat op van deze paginas staat dat je in Belgïe niet tot de adelstand kunt "VERHEVEN" worden omdat dat in strijd is met de grondwet die zegt dat alle Belgen gelijk zijn. Je verwerft dus een adelijke titel, je wordt niet tot de adelstand "verheven".

:P Dat is de theorie natuurlijk want de één is gelijker dan de ander.

Eric

PS:

De grondwet laat/liet dus in feite niet toe dat een juridisch onderscheid gemaakt wordt/werd tussen de adel en anderen.

In mijn studententijd hoorde ik ook van die toen nog bestaande wetten die uit 18xx dateerden en grappig werden door hun zinloosheid (ik vermoed dat er nog wel hier en daar van die dingen rondhangen). Maar ik betwijfel dat deze wetten reëel toegepast werden. Zo kon een champetter iemand zonder geld op zak (kan minimum bedrag niet herinneren) aanhouden voor landloperij (heb ik van mijn leven niet meegemaakt).

.
Eric
poloblue21

E.Desart schreef:Steve,

Die zaak ligt wel iets gecompliceerder.

Ik ben eens verder gaan zoeken,

Ik ben er nog niet 100% uit, maar:

België

Er zijn adelijke families en edellieden door verdienste

Nieuwe titels worden meestal persoonlijk (geen overgang), ook wel "ad personam" genoemd gegeven.

Maar nu ook nog kunnen titels gegeven worden die wel doorgegeven worden (geërfd) aan het nageslacht (allen of oudste mannelijke opvolger).

Nederland

Hier vindt je de Nederlandse adelijke families en duidelijk is dat er in Nederland ridders zijn met erfelijke titels zowel voor allen als voor eerstgeborenen (ze staan met naam vermeld).

Ik heb het gevoel dat in België voor de adelijke familie ridders die situatie vergelijkbaar is (beetje onduidelijk omdat ze vermelden dat er in totaal 200 ridders zijn, maar afgeleid uit de text en context).

Hier staat wat meer algemene uitleg: Belgische adel

Uit een en ander blijkt dat de titel op zichzelf niet volstaat om te weten of deze: "ad personam", "Allen", Eerstgeborene", of nog een aantal andere dingen is.

In de lijst van verleende titels (wegens verdienste) in België tussen 1997 en 2007 zie je dat de meesten ter persoonlijke titel zijn, maar niet allen, en dat men het er duidelijk bijschrijft wat tot de veronderstelling leidt dat andere opties mogelijk zijn.

De links naar deze jaartallen vondt je onderaan de paginas die ik voorheen gelinkt heb.

Ik vermoed ook dat er een verschil is, op basis van een volslagen onwetenschappelijk argument, met name dat mijn vader (laaaaang geleden) steeds met een soort ontzag over de oude adel sprak tegenover de nieuwe adel die voor hem meer om lintjes/papier gingen (die je zelf moest betalen).

Conclusie:

Zowel DPW, Ger en de adellijke tante hebben gelijk en hebben gewoon verschillende ervaringen waarvoor hun respectievelijke interpretaties waarschijnlijk kloppen.

En vermoedelijk is de Belgische situatie ca idem dito.

Het houdt wel in dat de titels op zichzelf blijkbaar geen vaste definitie inhouden van de wel of niet erfbaarheid.

:D Grappig is dat op van deze paginas staat dat je in Belgïe niet tot de adelstand kunt "VERHEVEN" worden omdat dat in strijd is met de grondwet die zegt dat alle Belgen gelijk zijn. Je verwerft dus een adelijke titel, je wordt niet tot de adelstand "verheven".

:P Dat is de theorie natuurlijk want de één is gelijker dan de ander.

Eric

PS:

De grondwet laat/liet dus in feite niet toe dat een juridisch onderscheid gemaakt wordt/werd tussen de adel en anderen.

In mijn studententijd hoorde ik ook van die toen nog bestaande wetten die uit 18xx dateerden en grappig werden door hun zinloosheid (ik vermoed dat er nog wel hier en daar van die dingen rondhangen). Maar ik betwijfel dat deze wetten reëel toegepast werden. Zo kon een champetter iemand zonder geld op zak (kan minimum bedrag niet herinneren) aanhouden voor landloperij (heb ik van mijn leven niet meegemaakt).

.
Ik moet hier echt even op reageren.

Er wordt hier een werkelijk prachtige reactie gegeven, maar ik weet dat de adellijke tante gelijk heeft. Ze is wel van adel, ze behoort -want dat zegt ze zelf- tot de ongetituleerde leden van de nederlandse adel (ze heeft een predicaat :jonkvrouwe: en dat is geen titel). Wat Steve betreft: Je vader en grootvader zijn niet van adel, en jij bent het ook niet om de doodeenvoudige reden dat ze geridderd zijn, en niet verheven in de ridderstand. Dat is een verschil ja, want het een is een soort van verdienste, en het tweede is een verheffing die men krijgt na een verdienste. Ingewikkeld ja. Maar vergelijk het met het behalen van een certificaat in plaats van een diploma. Het is het bijna maar niet helemaal.

het is sowieso niet erfelijk, want in belgie is de titel meestal persoonlijk van aard daar ik vernomen heb.

In Nederland is de adel door de Wet op de Adeldom van 1994 gemummificeerd.

"De verlening van Adeldom geschiedt door verheffing,inlijving of erkenning. Verheffing kan dus niet meer, inlijving alleen door mensen wiens familie uit een land komt met een vergelijkbaar adelstatuut en waarvan de familie bij wet erkend was/is. En erkenning alleen als men inheems is (in nederland) van een familie die al voor 1795 tot de adel behoorde (praktisch niemand meer).
E.Desart

poloblue21 schreef:Ik moet hier echt even op reageren.

Er wordt hier een werkelijk prachtige reactie gegeven, maar ik weet dat de adellijke tante gelijk heeft. Ze is wel van adel,
:D Ik schreef:
Eric schreef:Conclusie:

Je bevestigt wat ik schreef, maar het klinkt alsof je iets wou rechtzetten. Hebben DPW en Ger dan ook, wel of niet, gelijk volgens jou? Het is een beetje onduidelijk met wat je wel of niet akkoord bent.
Eric
poloblue21

ehm... ja dat bedoelde ik ook haha. Ik had niet zo goed doorgelezen. wilde inderdaad een punt maken, maar zie nu dat dat al gemaakt was :D
andre1965

Ridder is onderdeel geworden van de geslachtsnaam. Zo is er de familie Ridder van Rappard. Die hebben géén adellijke titel maar zijn wel van adel.

De ridders die door HM de koningin worden benoemd (de lintjesregen) zijn geen adellijke lieden. Zij krijgen de onderscheiding op persoonlijke titel en op het moment van overlijden houdt het op. Sterker nog, de bijbehorende decoraties moeten worden ingeleverd.

De adel heeft alle voorrechten moeten inleveren, op één na : het voeren van de titel of predicaat. Die is in Nederland beschermd en het is strafbaar er eentje te voeren als je er geen recht op hebt.

In Duitsland ligt dat anders, daar is de titel onbeschermd en kan zelfs worden overgedragen aan om het even wie.

Een andere bijzonderheid zijn de ambachtsheerlijkheden. Dit zijn entiteiten die stammen uit de vroege middeleeuwen en waren het grondgebied waar iemand heerlijke rechten mocht uitoefenen namens de landheer.

Later werden deze rechten overerfbaar en onstonden ambachtsheerlijke families die de titel "heer" of "vrouwe" van .... droegen. Deze zgn landadel mocht civiel rechtspreken in het eigen domein en als je eigenaar was van een zogenaamde hoge heerlijkheid had je ook de strafrechtspraak. Daarnaast hadden de ambachtsheren/vrouwen het

jachtrecht, visrecht en vaak het recht van dwangmolen.

Na 1813 bleven de ambachtsheerlijkheden bestaan en ze zijn er heden ten dage nog steeds.

Alle voorrechten zijn vervallen, behalve die op het voeren van de titel ambachtsheer/vrouwe.

In sommige gevallen zit aan het ambachtsheer zijn nog een stuk grondbezit of een kasteel, zoals in het geval van de Hoge Heerlijkheid Heenvliet, die nog zeer actief is.

Er zijn nog vele honderden ambachtsheerlijkheden in Nederland, vele inactief en als verzamelobject in handen van oude welgestelde families of van de famlie Van Oranje. Vele ambachtsheerlijkheden zijn lege hulzen, zonder grondbezit of kastelen etc en geven dus alleen nog recht op de titel. Ze zijn overdraagbaar en overerfbaar.

Als je dus kans ziet een heerlijkheid te kopen (zonder grondbezit waarschijnlijk niet eens duur) kun je je ambachtsheer of ambachtsvrouwe van..... noemen, inclusief het wapen van de heerlijkheid.

Een bijzonder overblijfsel hiervan is het zogenaamde Recht van de 13e penning. Dit middeleeuwse recht gaf recht op

1/13 deel van de koopsom van onroerende zaken in een bepaald gebied. Om vreemde redenen is het recht in stand gebleven op bepaalde gebieden rondom Abcoude. Mensen die daar grond kopen dat met dit recht belast is, betalen bij de notaris naast overdrachtsbelasting ook nog het recht van de dertiende penning. Dit recht is in handen van een zeer grote groep particulieren en daarmee is het recht dus een particuliere overdrachtsbelasting.

Volgens mij is momenteel een overgangsregeling in werking die het recht langzaam laat verdwijnen.

Terug naar “Rechtswetenschappen”