Adpruys,
Ja analyse lijkt zeer adequaat, maar ik denk dat je het document toch teveel relativeert. Want het is toch zo dat hier de wereldgemeenschap bij elkaar komt en tot een morele uitspraak komt die onherroepelijk zijn rol gaat spelen in allerlei discours wereldwijd. Verder kan ik mij herinneren dat ostentatief haast, zou ik zeggen, de verwerpelijkheid van het ontkennen van de Holocaust aan bod komt, zodat in ieder geval dat waarschijnlijk meest duidelijke orientatiepunt is meegenomen. Vervolgens denk ik dat dit alles in april nog heel wat zal opleveren aan commentaar in de media, en dat eigenlijk de brede discussie nog moet beginnen, zozeer als nu veel van het nieuws gedomineerd wordt door de financiele crisis.
Verder kan ik mij niet herinneren dat de islam expliciet genoemd wordt. En zou dat wel het geval zijn, dan lijkt het mij een gotspe als gesteld wordt dat in Europa en Noord-Amerika de islam niet mag worden aangehangen, juist omdat in de afgelopen vijftig tot honderd jaar overal in genoemde gebieden moslims zich hebben kunnen vestigen, moskeeen hebben kunnen stichten, en zich verder op allerlei andere manieren maatschappelijk hebben kunnen profileren. En zo hoort het ook, juist omdat de vrijheid van godsdienst een diepe kernwaarde is in de culturen van genoemde gebieden.
En nog wat betreft de schanddaden van westerse mogendheden verricht in het verleden - slavernij, kolonialisme, kinderarbeid, enzovoort. Het zijn juist die westerse landen die daarvoor diep in het stof zijn gegaan om daarover schuld te bekennen, en waarin tegelijk ook in belangrijke mate het activisme is opgetreden, en zeker ook het gedachtengoed daarvoor is ontwikkeld, om aan dat onrecht een eind te maken. Zodat waarschijnlijk vele niet-westerse landen de vermelding van die schanddaden in dat document zullen interpreteren als een onnegeerbare aansporing om ook eens zelf verantwoording af te leggen voor de diverse lijken in hun kast.