eendavid schreef:Dit is een goede vraag. De intuïtie van 'meer zwaartekracht op de rand' is niet fout. Bekijk daarvoor de 'surface gravity' van een zwart gat. Zie bijvoorbeeld
wiki (eng), meer in het bijzonder het resultaat
\(\kappa=\frac{1}{4M}\)
.
Hmm, de 'surface gravity' wordt dus steeds x keer zo groot, als een zwart gat x keer zo klein wordt. Is dit misschien ook de reden dat de Hawkingradiatie toeneemt naarmate het zwarte gat kleiner wordt? Dus dat het wel met de grootte te maken heeft, maar aangezien de grootte een vaste relatie heeft met de massa, en de massa weer een vaste relatie heeft met de surface gravity..
Ik lees trouwens net op de
engelstalige wikipedia dat mijn voorstelling van Hawkingradiatie fout is
Quote:
A slightly more precise, but still much simplified, view of the process is that vacuum fluctuations cause a particle-antiparticle pair to appear close to the event horizon of a black hole. One of the pair falls into the black hole whilst the other escapes....
....In reality, the process is a quantum tunneling effect, whereby particle-antiparticle pairs will form from the vacuum, and one will tunnel outside the event horizon.
Hoewel deze uitleg het voor mij nog steeds niet duidelijk maakt waarom Hawkingradiatie omgekeerd evenredig is met de grootte van het zwarte gat. Hier zijn twee mogelijkheden die mij nu plausibel lijken:
-Misschien heeft de surface gravity invloed op (de kans van het) het tunnelen van deeltjes?
-Of kwantumfluctuaties komen niet gelijkmatig verspreid in het heelal voor. Dus dat de surface gravity invloed heeft op de 'kwantumfluctuatie-dichtheid' oid.
In ieder geval is het zo dat als het zwarte gat kleiner wordt, en daarmee de surface gravity toeneemt en de massa afneemt, de hoeveelheid Hawkingradiatie toeneemt.
Hawkingradiatie ontstaat door het tunnelen van virtuele deeltjes binnen de waarnemingshorizon, naar buiten.
Dus blijkbaar neemt het aantal kwantumfluctuaties binnen de waarnemingshorizon (of vlak 'onder' de waarnemingshorizon) toe naarmate de massa/surface gravity/grootte afneemt. Óf de kans dat ze naar buiten tunnelen neemt toe naarmate de massa/grootte afneemt.
Maar meer kan ik niet concluderen uit deze informatie