Me_U schreef:Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties.
@hzeil: dit zal vast te maken hebben met dat reacties bij een hogere temperatuur sneller verlopen (botsende deeltjes model). De reactie die ik opgesteld had was bij kamer temperatuur (298 graden K).
Dat is niet het hele verhaal. Reacties gaan inderdaad sneller bij hogere temperatuur, maar de ligging van het evenwicht (dus of de reactie helemaal afloopt, slechts gedeeltelijk of helemaal niet) is vaak ook afhankelijk van de temperatuur.
@marko: bedoelt U hier mee dat de manier van het berekenen van de redox reactie ook bijvoorbeeld toegepast zou kunnen worden op de verbranding van glucose ?
Jazeker! Als je het totale energie-effect van een reactie kent, en je weet hoeveel elektronen er in die reactie worden overgedragen, dan kun je daarmee het bijbehorende theoretische potentiaalverschil berekenen. Voorwaarde is wel dat je zo'n reactie in een electrochemiche cel uitvoert/kunt uitvoeren.
Maar ook zonder dat je het kunt uitvoeren kun je een reactie schrijven op de manier van een redoxreactie, dus als som van 2 halfreacties. Voor glucose wordt dit
bijvoorbeeld:
(Ox): O
2 + 2 H
2O + 4 e --> 4 OH
-
(Red): C
6H
12O
6 + 24 OH
- --> 6 CO
2 + 18 H
2O + 24 e
Om aan de totaalreactie te komen moet je (Ox) maal 6 doen, zodat het totaal aantal elektronen bij beide halfreacties gelijk is. Daarna tel je alles bij elkaar op, streep je de dingen weg die voor en na de pijl hetzelfde zijn, en vervolgens houd je een bekende reactie over:
C
6H
12O
6 + 6 O
2 --> 6 CO
2 + 6 H
2O
Ik heb op het internet gezocht naar wat informatie over thermodynamica, het onderwerp is echter zeer breed. Daarnaast is de meeste informatie in het Engels, wat niet bepaald mijn sterkste vak is. Ik zit op de middelbare school; ons boek behandelt dit deel van thermodynamica helaas niet. Daarnaast heb ik nu een week vakantie die ik graag nuttig wil opvullen.
Zouden jullie mijn daarom dus misschien wat literatuur kunnen aanraden ?
De kans is groot dat er in het Natuurkunde-deel van het forum meer mensen meelezen die hier een goed antwoord op kunnen geven. Het deel van het topic dat over deze vraag gaat is daarom afgesplitst en daarheen verplaatst. Klik hier om het betreffende topic te openen!