Een
value chain model is inderdaad een waardestroom schema van bijvoorbeeld een bedrijf. Onder andere binnen Lean manufacturing (LM) maken mensen gebuik van een dergelijk schema.
De hoofdstappen in het gebruik van dit schema is globaal steeds hetzelfde:
1. Analyseer de startsituatie globaal, op welke manier werkt het bedrijf naar haar klantwensen toe?
2. Maak hiervan een schema, in LM is dat een "Value Stream Map" van de huidige situatie
In dit schema staan inderdaad de stappen, wachttijden, productietijden, etc. Alle informatie die voor jou van belang is. Voor voorbeelden zie
www.lean.org
3. Maak een doelschema, een ideaalplaatje waarin het bedrijf perfect en in minimale tijd zou werken. Dit hoeft niet realistisch: het is een streven, geen doel. Dit kan een andere value chain model zijn, of simpel een doeltijd die zou kunnen als werkelijk alles mee zou zitten.
4. Voer stap voor stap een verbetertraject in naar dit doel.
Wat betreft
critische succes factoren: Deze zijn te beschrijven als de factoren die bij kunnen dragen aan het halen of mislukken van een project of slagen van een bedrijf. Binnen een project dient de projectleider er extra op te letten, en een bedrijf dient deze mee te nemen in haar verbeteringen. Als de visie van een bedrijf is: meer producten verkopen, en de missie 50% meer producten verkopen over drie jaar, dan kunnen KSF dingen zijn zoals klantvraag, klanttevredenheid en capaciteit. Dit verschilt per situatie.
Ik hoop dat ik niet te gedetailleerd was =) Ik ben hier momenteel zelf mee bezig, als je me een PM met vragen stuurt ga ik er met alle plezier op in.