Hoi,
Ik zit helemaal vast ten aanzien van wat het nu gaat worden. Ik heb BE gestudeerd, en, althans in mijn tijd, hadden we maar matig aandacht voor macro-economie. Dat breekt me nu op, want ik heb geen idee welke kant we nu op gaan. Ik heb er Samuelson en ook Andriessen eens op nageslagen, maar die vermijden op meesterlijke wijze het onderwerp. Tot mijn grote spijt (sorry) heb ik ook dat boekje van Mecking, 'deflatie in aantocht', gekocht maar die maakt er een potje van (vind ik toch).
Zo maar eens wat puntjes:
- Inflatie = geldtoename > economische groei, deflatie is het omgekeerde.
- Inflatie uit zich door prijsstijgingen, deflatie door prijsdalingen.
Aan de ene kant worden we nu geconfronteerd met geld drukken (usa en ECB en Zwitserland en UK), dus dan zou je zeggen 'hee, dat is geld erbij (boven de economische groei), dus dat wordt inflatie'. Maar de vraag is hier natuurlijk waar dat geld heengaat: als het naar de banken gaat en daar blijft dan wordt het dus geen inflatie, want het wordt alleen gebruikt om gaten op te vullen. Of zie ik dit verkeerd?
Aan de andere kant (en daar gaat - ondermeer - Mecking wat mij betreft de fout in) wordt er heel veel gepraat over 'recessie/depressie', dus minder vraag, dus dalende prijzen, en dat moet dan leiden tot deflatie. Maar dalende prijzen is niet gelijk aan deflatie, deflatie = krimp van de geldhoeveelheid met als gevolg dalende prijzen. Overigens zit ik hier zelf ook in de knoop en kan ik er dus geen goed boek/artikel over vinden, want dat prijsdalingen door meer veroorzaakt kunnen worden dan alleen maar een krimp van de geldhoeveelheid is duidelijk (vgl. efficiencyvoordelen, concurrentie, vraag).
En wat ik nu probeer te doen is 'de hype' voorbij gaan, en eens echt gedegen kijken naar wat nu het meest voor de hand ligt. Maar mijn 'toolbox' op het macro-economische vlak is dus als bedrijfseconoom wat minder goed gevuld.
Is er iemand die er een duidelijke, goed onderbouwde, redenering, over neer kan leggen of die me kan verwijzen naar literatuur die er wel op een gedegen manier op in gaat (zonder te verwachten dat ik econometrist ben ).
Alvast bedankt voor reacties
Groetjes,
O.