Wyke
Artikelen: 0

Kwantumverstrengeling

Laatst is het onderwerp kwantumverstrengeling onze colleges langsgekomen en de grote lijn achter het verhaal was dat deeltjes elkaar kunnen beinvloeden ook al zijn ze zeer ver van elkaar verwijderd. De reden is dus dat ze verstrengeld zijn.

Mijn vraag is nu: Wanneer zijn deeltjes verstrengeld? Waar zie je dit terug in het dagelijks leven?

Wat zijn de gevolgen voor de huidige fysica? Kloppen onze theorieen niet dat er alleen interactie kan zijn via zwaartekracht/elektromagnetische velden of direct (dus geen afstand)?
Chyr0n

Re: Kwantumverstrengeling

De kwantumfysica verkondigd een merkwaardige wereld dat druist tegen ons klassiek wereldbeeld met elementen als 'superpositie' en 'verstrengeling'

Eigenaardige kenmerken van kwantumsystemen hebben te maken dat op zeer kleine schaal de natuur zich 'anders gedraagd' van deeltjes (kwanta) kan niet tegelijkertijd de positie en de impuls bekend zijn, Metingen beïnvloeden het systeem.

Een goed boek dat ik gelezen heb over deze materie is "Toeval!" van Anton Zeillinger (Info)

Nog interessante leesstof gevonden op kennislink: Kwantum verstrengeling als basis voor de kwantumcomputer
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-
kotje

Wyke schreef:Laatst is het onderwerp kwantumverstrengeling onze colleges langsgekomen en de grote lijn achter het verhaal was dat deeltjes elkaar kunnen beinvloeden ook al zijn ze zeer ver van elkaar verwijderd. De reden is dus dat ze verstrengeld zijn.

Mijn vraag is nu: Wanneer zijn deeltjes verstrengeld? Waar zie je dit terug in het dagelijks leven?

Wat zijn de gevolgen voor de huidige fysica? Kloppen onze theorieen niet dat er alleen interactie kan zijn via zwaartekracht/elektromagnetische velden of direct (dus geen afstand)?

Normaal in al de fysische theorieën buiten de kwantummechanica kunnen deeltjes elkaar beinvloeden als ze in contact zijn of als de deeltjes getroffen worden door iets dat het andere deeltje uitstuurt of dat ze beide uitsturen steeds met een snelheid hoogstens gelijk aan dit van het licht. Men zegt dat de theorieën lokaal zijn d.w.z als ze los van elkaar staan duurt het een tijdje vooraleer er gereageerd wordt door de deeltjes door de actie omdat er ruimte moet overbrugd worden.

Volgens de Q.M. kan men zelfs afstanden van lichtjaren overbruggen zonder tijdverlies, men zegt dat de Q.M. niet lokaal is.

Ik geef een concreet voorbeeld:Stel dat een atoom als het vervalt van een bepaalde energietoestand naar de grondtoestand twee fotonen uitstuurt met dezelfde spin(wijzerszin of tegenwijzerszin) en dit in tegengestelde richting. Nu zegt men dat die twee fotonen kwantumverstrengeld zijn. Als de fotonen nu lichtjaren van elkaar verwijderd zijn en er geen interactie geweest is met andere materie en ik meet op een bepaald moment de richting van de spin ene foton b.v.

wijreszin(kans 1/2) dan zal richting spin ander foton op dit moment ook wijzerszin zijn dus de ruimte tussen de twee fotonen wordt in geen tijd overbrugd.

Als toepassing denk ik hierbij aan kwantumcomputers.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
snmsee

Als toepassing denk ik hierbij aan kwantumcomputers.
Dit QM effect wordt niet gebruikt bij quantum computers, maar bij quantum-encryptie. Quantum computers zijn gebasserd op qubits, welke weer het gevolg zijn "super-positie", een ander QM effect. Verder is je uitleg uitstekend. Overgens heeft Einstein ooit een denk-experiment bedacht om dit effect te weerleggen. Dit staat bekend als EPR-paradox: http://en.wikipedia.org/wiki/EPR_paradox
toofen

Nog een boek hierover is teleportatie van Anton Zeilinger.

Het legt heel simpel uit zodat iedereen het kan begrijpen. zelf ik -.-'
Chyr0n

toofen schreef:Nog een boek hierover is teleportatie van Anton Zeilinger.

Het legt heel simpel uit zodat iedereen het kan begrijpen. zelf ik -.-'

Ja ik heb het boek "toeval" gelezen van Zeilinger, weet niet of je die bedoelt

(http://www.bol.com/nl/p/boeken/toeval/1001...8974/index.html)
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”