Op zich geen slecht idee. Ik heb me wel eens beziggehouden met een blog in het verleden, en uiteindelijk vaak besloten dat niemand er wat aan had en dat wat erin stond best in de vergetelheid kon verdwijnen.
Hier zou de implementatie van een dergelijk systeem volgens mij echter ingaan tegen het doel en de missie van WSF, met name
"Het verzamelen en inzichtelijk en toepasbaar maken van wetenschappelijk gebaseerde kennis ten behoeve van Nederlandstalige gebruikers." Vandaar dat het ook jammer zou zijn als hier iets zou voorvallen waardoor een hoop data verloren zou gaan. Veel gebruikers zouden ook kwaad zijn dat posts waar tijd en moeite ingekropen is, opeens zouden verdwijnen.
Dat maakt dat
Forgive and fogret eigenlijk beter toepasbaar is op fora waar korte posts met weinig inhoud de regel zijn. WSF heeft steeds gestreefd - en zal dat ongetwijfeld blijven doen - naar kwaliteit in de kwantiteit. Er wordt hier vrij stevig gemodereerd, waardoor ten eerste weinig blijft staan dat voor iemand werkelijk een probleem zou kunnen vormen (zeker niets dat wettelijk een probleem zou vormen), en ten tweede redelijk wat aandacht gaat naar anonimisering of pseudonimisering.
Ik vind het overigens best interessant om af en toe eens terug te gaan lezen en te kijken of en hoe mijn standpunten veranderd zijn over de jaren heen. Soms kijk ik daar wel van op (sommige dingen zou ik vandaag helemaal niet meer neerzetten zoals ik dat pakweg een jaar geleden deed), maar ik ben weinig dingen tegen gekomen waarvan ik denk dat ik me erover moet schamen. Ik stel me daarbij voor dat voor de meeste andere gebruikers zoiets ook wel zal gelden. En leren uit je fouten kan je hier dan even goed.
Mensen moeten bovendien leren nadenken over wat ze "doen" op het internet. Als je niet voorzichtig bent, verdwijnen je acties (schrijfsels, video's,
the works) in "the cloud", en daar krijg je ze nooit meer weg. Met het risico dat ze op een dag terugkomen om je in het spreekwoordelijke achterwerk te bijten. Mensen denken twee keer na over wat ze zeggen en doen
IRL, maar hebben de neiging een dergelijke remming te laten varen als ze de webs opgaan. Sociologen spreken al een hele tijd over "timeless time" en "spaceless space". Daar moeten we kennelijk nog wat mee om leren gaan. Tot die tijd kunnen we hier beter doen waar we op dit moment (al zeg ik het zelf) goed in zijn.
Verborgen inhoud
My two cents.
Edit: Ger was me kort en krachtig voor