Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
gouwepeer
Artikelen: 0

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Is Europa al eens geraakt door een komeet? Zo dicht bij Jupiter lijkt het mij goed beschermd.

Is het ook niet zo dat de aantrekkingskracht van Jupiter scheuren in het ijs maakt op Europa?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

password: incorrect
cjh

Dat is idd het geval dat jupiter scheuren in het ijs maakt, en het dicht zich weer door het ijs dat eronder zit. En die rode strepen die je op het oppervlak ziet, denken astronomen dat het wellicht bacterien zijn. Er zit dus vloeibaar water onder het oppervlak, omdat de scheuren zich weer dichten. En als er warmtebronnen onder zit en als ze gebruik maken van een biochemische reactie om licht te produceren. Waarom alleen uitleg geven als je nee zegt? Omdat ik genoeg redenen weet om ja te zeggen.
gouwepeer

Tussen genoeg redenen weten/hebben en (wetenschappelijk) bewijs hebben zit een groot verschil.

Feit blijft wel dat Europa zeer interesant is om te bestuderen.

password is incorrect

cjh

Mee eens! Naast europa en mars..welke planeet vinden jullie dan het meest geschikt voor leven? Ik zeg: Enceladus! Aangezien het ijspluimen uit de bodem schiet ;)
Wouter_Masselink

Oke, dus ik had het toch goed! En mischien zitten er wel organismes in de oceaan die allemaal bioluminescent zijn ofzo, als er uberhaud leven is. En over dat sneeuw op mars, op een website stond dat het de grond niet bereikte omdat het te koud was, kan iemand dit uitleggen?

Bioluminicentie zal alleen een kans hebben om te ontstaan als de organismen lichtgevoelig zijn. Aangezien er geen licht door de ijslaag van Europa kan komen zit je met een kip en ei verhaal wat alleen kan worden aangezwengeld door een externe lichtbron.
"Meep meep meep." Beaker
Tommie1992

Even over Europa, de reden die wordt genoemd waarom Europa vloeibaar water heeft onder zijn ijslaag wordt niet of verkeerd genoemd. Door Newton werdt ondekt dat planeten een elipsvormige baan om de zoon hebben. Niet een perfecte cirkel. Oftwel, de afstand tot de zon varieerd. Bij de manen van jupiter is de massaverhouding Jupiter - Europa zo ontzettend groot dat Europa als een elastiek uiit elkaar wordt getrokken en dan weer in elkaar. (door de elepsvormige baan om jupiter). Dit zorgt voor een enorme wrijving die middenin europa voor enorme hitte zorgt. (thermodynamisch proces; Bewegings-energie wordt omgezet naar Warmte-energie. Daarom smelt het ijs aan de binnenkant. Onlangs is er ook aangetoond dat zogenaamde 'beerdiertjes' (een van de kleinste meercellige diertjes) In de ruimte kon worden bloot gesteld aan de straling en extreme temperaturen en droogtes kon overleven. Sinds de diertjes (waarschijnlijk) amper ge-evolueerd zijn sinds hun ontstaan toont dit aan dat onder extreme omstandigheden leven kan ontstaan en kan blijven bestaan. Voor mij zegt dit genoeg en ben ik er ook bijna van overtuigd dat ergens in het heelal ander leven bestaat. Wel denk ik dat leven als de mens, oftewel, leven dat in staat is na te denken over zijn oorsprong en in staat is het heelal te ontcijferen extreem zeldzaam is en ik denk dat de kans dat zulk soort leven op dit moment ergens anders bestaat zeer klein is. Als op Europa inderdaad leven wordt ondekt (wat ik persoonlijk vermoed) houdt dit in dat de ruimte door duizenden, misschien wel miljoenen, levensvormen op verschillende plekken wordt bevolkt. Groetjes, tommie
Wouter_Masselink

Onlangs is er ook aangetoond dat zogenaamde 'beerdiertjes' (een van de kleinste meercellige diertjes) In de ruimte kon worden bloot gesteld aan de straling en extreme temperaturen en droogtes kon overleven. Sinds de diertjes (waarschijnlijk) amper ge-evolueerd zijn sinds hun ontstaan toont dit aan dat onder extreme omstandigheden leven kan ontstaan en kan blijven bestaan.

Waarom denk je dat deze diertjes amper ge-evolueerd zijn? De overstap van eencellig naar meercellig organisme is een enorme stap in de evolutie. Aangezien je niet kan stellen dat deze 'beerdiertjes' in de ruimte zijn ontstaan kan je niet aan de hand van deze informatie stellen, dat leven in de extreme omstandigheden die in de ruimte heersen kan ontstaan.
"Meep meep meep." Beaker
magnetism

Het is misschien een domme vraag:

Wat betekent 'Bioluminicentie' ?
Tommie1992

Wouter, ik had inderdaad moeten zeggen sinds de evolutie tot meercellig-organisme. Maar mijn bron (wetenschap in beeld) vermeld dat deze diertjes na (inderdaad wat jij zei) evolutie tot een meercellig organisme amper zijn veranderd. Dit is bewezen door fossiele te vergelijken met de huidige vorm. Sorry voor het verkeerd opschrijven. Groetjes, tommie
Verwandlung

Hieronder een uiteraard hypothetische voorstelling van mogelijk leven onder de ijslaag van Europa:

Afbeelding

De "Endurance Uav" in ontwikkeling om een kijkje te nemen onder de ijslaag van de maan in de niet zo nabije toekomst:

Afbeelding

Bijhorend artikel:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...80211142020.htm
gouwepeer

*update*

Mars is nog niet helemaal kansloos:

-->link<--

password is incorrect

qrnlk
Lorentziaan

Als we er genoeg dingen naar toe sturen besmetten we Mars vanzelf met leven ;) (Als dat niet al gebeurt is).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
QuarkSV

Ook in volgend artikel wordt er gezegd dat 'het leven' op Mars misschien verbrandt is door de Marslanders:

Lees meer ... Kennislink
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.
cjh

Er waren een paar extremofielen een paar jaar geleden meegeglipt naar een reis naar mars. Ze hebben de reis overleeft, helaas een paar dagen na de landing, blijken zelfs de extremofielen het loodje te hebben gelegd. Onlangs heb ik space pioneer gezien. Zij bekijken elke planeet of & hoe je daar kan leven, ze hebben zelfs mercurius onderzocht. Op de polen van mercirius is er een zogenoemde 'terminator zone'. Die terminator zone houd in dat alles wat in die zone zit, in de temperatuur omstandigheden van de aarde zit. In die terminator zone word het rond de 0 en 40 graden Celsius. Maar de terminator zone is 50 KM breed, 100 KM lang, en beweegt ook nog eens, toch deden ze de moeite om het een kans te geven. In de wolken van Venus, blijken de temperaturen goed genoeg voor aardse extremofielen. Over mars hebben we al een heleboel kennis, hartstikke koud (alhoewel ik op national geographic heb gezien dat het er in de 'zomer' op de evenaar 20 C kan worden). Al het water bevroren, het sneeuwt bij de polen, en stofstormen zijn vaak voorkomend daar. Bij Jupiter en Saturnus alleen maar om de manen. Wie weet, het kan daarbuiten wel een dierentuin zijn.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”