Neen. Maar jouw interpretatie laat geen ruimte voor toeval.
Dit hangt ervan af wat je precies bedoelt met 'toeval', en hier op FILOSOFIE is het terecht om daar even blijven bij stil te staan. Veronderstel dat volgende minuut iets gebeurt dat totaal onverklaarbaar is, en bestempelt wordt als zonder oorzaak. We noemen dit in de omgangstaal 'toeval'. Voor mij màg je dit 'toeval' noemen in de betekenis van 'niet te verklaren aan de hand van een oorzaak'. Anderzijds betekent dit niet dat deze 'toevalsgebeurtenis' niet reeds bestaat in het totale verleden-heden-toekomst ruimte-tijd continuüm!! De toevalsgebeurtenis moest, zou en zal dus gebeuren, ènkel die en dus geen andere omdat deze gebeurtenis reeds en steeds bestaat in het ruimte-tijd continuüm. Je kan uiteraard ook 'toeval' gaan definiëren als 'om het even wat kon gebeuren', maar de SRT toont aan dat dit niet kan.
Er kan niet iets gebeuren dat niet vastligt,
Ik stel voor met op te letten met het gebruik van het het werkwoord 'vastliggen'. In een scenario dat de toekomst nu NIET bestaat kan ik wel zeggen dat de toekomst reeds 'vastligt' omdat alle elementen van het heden het mogelijk maakt om de toekomst te voorspellen. Anderzijds kan ik 'vastliggen' ook interpreteren in de betekenis van: de toekomst bestaat reeds, maar in ons tijdverloop ontdekken (kennen) we ze nog niet. Ik vermijd dus het werkwoord 'vasliggen' om verwarring te voorkomen. Ik weet dus ook niet wat jij er bij veronderstelt...
Volgens de SRT zal er inderdaad niets gebeuren dat niet bestaat in het totalle verleden-heden-toekomst ruimte-tijd continuüm.
ik kan geen keuze maken die niet vastligt, etc.
Inderdaad. Vrije wil is een illusie, en ik heb daar geen problemen mee...
Dan zijn er twee mogelijkheden:
Ik begrijp uw logica niet. Volgens mij zijn er geen twee mogelijkheden. In de totale verzameling van gebeurtenissen waaruit het totale verleden-heden-toekomst ruimte-tijd-continuüm is opgemaakt zijn er gebeurtenissen die onderling deterministisch (causaal) verbonden zijn, andere mogelijk niet. Waar is het probleem?
ofwel bestaat causaliteit, en dan ligt alles vast omdat het causaal gedetermineerd is, waardoor het heden, verleden en de toekomst tegelijk optreden.
Deze logica is fout. Causaliteit betekent dat dat een bepaalde oorzaak leidt tot een bepaald gevolg. Een gewone determinist gelooft niet in het bestaan van de toekomst. Voor hem 'ligt de toekomst vast' in de betekenis: huidige toestand is de oorzaak van wat gaat volgen, zonder dat de toekomst bestaat... Het feit dat je dus schrijft ", waardoor het heden, verleden en de toekomst tegelijk optreden" is dus fout. Deterministme betekent niet automatisch tegelijk optreden van heden,verleden,toekomst. (ze treden trouwens ook niet tegelijk op: ze bestaan allemaal, maar wij ervaren ze de ene na de andere). Anderzijds: Verleden heden en toekomst kunnen ook allemaal bestaan ZONDER dat ze causaal verbonden zijn.
Of causaliteit bestaat niet, en dan gebeuren zaken gewoon omdat ze vastliggen omdat heden etc. etc. Voor een tussenweg is er geen plaats.
Ik begrijp dus nog steeds uw 'of-of' scenario niet. Voor mij is het een 'en-en'.
Als causaliteit bestaat kan iets dat niet causaal gedetermineerd is niet optreden in een systeem dat volledig vastligt.
Ook nu weer: wat bedoel je hier met 'vastligt'? 'Deterministisch zonder het bestaan van de toekomst' of 'toekomst reeds bestaat'??
Waarom moet volgens jou ofwel alles deteministisch ofwel alles niet-deterministisch zijn? Veronderstel even als voorbeeld een wereld die voornamelijk deterministisch in elkaar zit, maar zo nu en dan vreemde 'onverklaarbare' fenomenen vertoont. Je kan nu onder wetenschappers gaan vergaderen en onderzoeken of er al dan niet een oorzaak is, maar eigenlijk onbelangrijk voor de essentie van de SRT: nl dat 'de toekomst bestaat'. Daarom kan de kwantummechanika mij ook niet overtuigen. "Er zal gebeuren wat zal gebeuren' omdat het zo allemaal reeds en steeds bestaat in het totale ruimte-tijd-continuüm. Of je bepaalde kwantumfenomen al dan niet oorzakelijk kan verklaren is daarbij bijkomstig.
NOTA.
1/ Je moet ook goed definiëren wat je als 'oorzakelijk' bestempelt. Als ik resultaat X krijg bij opstelling A van instrumenten en resultaat Y bij opstelling B van instrumenten, is A dan de 'oorzaak' van X, B de 'oorzaak' van Y ??
2/ Je kan nu nog gaan veronderstellen dat uw vrije wil bepaalt of je opstelling A dan wel opstelling B kiest, maar daar geloof ik (o.a. wegens de SRT) dus niet in. Het feit de je A dan wel B opstelt is jouw lot, het lot, dat niet anders had kunnen verlopen, omdat deze toekomstige gebeurtenis reeds bestond voor je het in een heden ervaarde.