Moderator: Rhiannon
Welke specifiek "straw man" argument wordt hier volgens jouw gegeven en op welke manier komt dit niet overeen met de daadwerkelijke argumenten die Dawkins in zijn boek(en) geeft?A straw man argument is an informal fallacy based on misrepresentation of an opponent's position.[1] To "attack a straw man" is to create the illusion of having refuted a proposition by substituting a superficially similar proposition (the "straw man"), and refuting it, without ever having actually refuted the original position. (bron)
Niet? Dan kun jij natuurlijk zonder enige moeite even aangeven waar de argumenten van Dawkins staan die in het artikel besproken worden. Dat beantwoordt meteen je tweede vraag...Er word in de titel al verwezen naar Dawkins boek, het lijkt mij niet nodig om dan vervolgens ook nog eens te verwijzen naar elke afzonderlijke regel.
Het lijkt mij dat die "partikels", ook al werden ze nog niet geobserveerd, reeds een aantal eigenschappen kon worden toegekend die toe lieten een aantal nieuwe hypothesen af te leiden. ID kan zich niet permitteren de designer eigenschappen toe te kennen, doet er zelfs alles aan om dat niet te moeten doen. Daardoor is het onmogelijk om andere hypothesen uit het hypothetisch construct "designer" af te leiden die eventueel convergente of divergente evidentie voor dat construct zouden kunnen opleveren.One can easily invoke something less than
absolutely simple to explain something in nature. For
example Ludwig Boltzmanns kinetic theory of heat required
the idea of unobserved particles (which we now call atoms
and molecules) to explain heat, but those particles themselves
were not explained as absolutely simple. But
Boltzmanns theory was superior to the old phenomenological
approaches to heat. You cannot say that Boltzmanns
theory was unscientific for that reason.
De theorie van Boltzmann had veel voorspellende waarde, iets wat je niet bepaald van ID kunt zeggen. Bovendien was ze niet algemeen aanvaard. Veel prominente wetenschappers geloofden niet in het bestaan van moleculen, zelfs na Boltzmann's theorie. Die hoeveelheid minderde naarmate de voorspellende waarde duidelijk werd, om dan echt algemeen aanvaard te worden na experimenten in het begin van de 20e eeuw (waaronder die van Einstein in 1915) die moleculen 'onomstotelijk' aantoonden.ypsilon schreef:Heeft iemand hier meer over?
One can easily invoke something less than
absolutely simple to explain something in nature. For
example Ludwig Boltzmanns kinetic theory of heat required
the idea of unobserved particles (which we now call atoms
and molecules) to explain heat, but those particles themselves
were not explained as absolutely simple. But
Boltzmanns theory was superior to the old phenomenological
approaches to heat. You cannot say that Boltzmanns
theory was unscientific for that reason.
Welke voorspellingen deed deze theorie dan?De theorie van Boltzmann had veel voorspellende waarde, iets wat je niet bepaald van ID kunt zeggen.
evolutie heeft voorspellende waarde in bijvoorbeeld resistentie bij bacteriën, virussen, .... Voor de grotere dingen is de schaal van de mensheid inderdaad te kort.qrnlk schreef:Welke voorspellingen deed deze theorie dan?
Waarom tellen de voorspellingen die volgen uit de verschillende ID theorieën die ik al genoemd heb in dit topic nu opeens niet mee? ID voorspelt bijvoorbeeld dat er een ontwerper geweest moet zijn. Het voorspeld dat onze vorm van leven niet spontaan kan ontstaan. Het voorspelt common design: Dat verschillende levensvormen waar mogelijk overeenkomstige onderdelen zullen bevatten/waar nodig nieuw en dat deze overeenkomsten cross-lineage te zien zullen zijn. Dat abiogenesis niet mogelijk is. Dat er een definitieve en beperkende grens is aan wat een evolutionair proces kan voortbrengen, ver onder dat waar een creative intelligentie toe in staat zou zijn. Etc Etc.
Tot nu toe zijn deze voorspellingen moeilijk te toetsen maar dat kan in de toekomst veranderen. Dat een theorie nog niet toetsbaar is maakt het geen slechte theorie.
Voor het contrast is het wellicht handig als we een antwoord krijgen op het volgende: Welke voorspellende waarde heeft evolutie? Wat vereist het, wat sluit het uit? Zijn al deze voorspellingen al toetsbaar? Ik heb dit al een paar keer gevraagd maar tot nu toe heb ik daar nog geen concreet antwoord opgekregen.
Ik stel voor dat er onderzoek wordt gedaan om te controleren of de voorspellingen uitkomen.Het klopt dat ID voorspellingen maakt, maar om het voorspellende waarde te geven moet een van die voorspellingen ook geverifieerd worden, en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren. (bij mijn pindakaastheorie ook niet overigens)
Verwissel je nu niet natuurlijke selectie met ucd? Door selectiedruk wordt iets uitgeselecteerd wat al in het genoom van de bacteriën aanwezig is. Echter, er 'ontstaat' niet opeens resistentie, de bestaande resistentie wordt uitgeselecteerd.P.S. ik heb die resistentie eventjes opgezocht: Deze site claimt dat Fleming in 1944 al waarschuwde voor resistentie tegen penicilline door de hoge selectiedruk. (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=442) Over voorspellende waarde gesproken...
Ik denk niet dat 317070 ucd op het oog had, maar adaptatie en selectie.Verwissel je nu niet natuurlijke selectie met ucd?
Iets dat er namelijk niet aanwezig is (in selecteerbare vorm), kan ook niet geselecteerd (behouden) worden.Door selectiedruk wordt iets uitgeselecteerd wat al in het genoom van de bacteriën aanwezig is. Echter, er 'ontstaat' niet opeens resistentie, de bestaande resistentie wordt uitgeselecteerd.
Ik spring hier even in omdat in de discussie twee soorten voorspelling door elkaar worden gehaald:evolutie heeft voorspellende waarde in bijvoorbeeld resistentie bij bacteriën, virussen, .... Voor de grotere dingen is de schaal van de mensheid inderdaad te kort.
Misschien staat hier wel zinnig onderzoek?Ik stel voor dat er onderzoek wordt gedaan om te controleren of de voorspellingen uitkomen.