peterdevis
Artikelen: 0

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Een zwart gat dat bezwijkt onder zn eigen druk zou in theorie in zn kern kunnen vervliegen tot massaloze energie

Een zwart gat is juist een object dat bezweken is onder zijn eigen zwaartekracht, waardoor (in theorie) alle energie en massa samengeperst wordt (wat dat fysisch ook moge betekenen) in een punt. Verdere 'bezwijkingen' zijn dan ook niet meer mogelijk.
Nebula

als energie geen massa meer heeft kan het ook niet samengeperst worden. Zo heeft eens het heelal in een speldenknop gepast omdat het geen massa had maar wel een ongelofelijke energiewaarde.
Elmo

als energie geen massa meer heeft kan het ook niet samengeperst worden. Zo heeft eens het heelal in een speldenknop gepast omdat het geen massa had maar wel een ongelofelijke energiewaarde.

Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar "normale" en "geaccepteerde" natuurkunde is het zeker niet... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...
bats

Anonymous schreef:
peterdevis schreef:
Massa en energie zijn equivalent. Het doet niet terzake onder welke vorm het zich in het zwarte gat manifesteert.

Ik ben er ook niet zeker van of het begrip temperatuur nog geldig is binnen het zwarte gat.
De temperatuur van een medium komt overeen met de frequentie waarmee de deeltjes in dat medium trillen. In een zwart gat bestaan geen deeltjes, er is alleen een singulariteit; een puntje dus, waarin alle energie (in een andere vorm dan massa, net als na de big bang) zit gepropt. Van temperatuur is dus geen sprake in een zwart gat.
Bij een zwartgat zit alle materie en energie samengepropt in een punt?

Je bedoelt zeker een "letterlijk" een oneindig klein volume met een oneindige dichtheid?

Dat begrijp ik niet.

Dat zou betekenen dat de kern van een zwartgat uit iets moet bestaan dat kleiner is dan quarks (10^-20m). Dus quarks zijn niet oneindig klein. De kleinste maat die ik ben tegengekomen in boeken over sterrenkunde en cosmologie is de Plancklengte, deze meet 10^-35m, ongelovelijk klein, maar niet oneindig klein. Wat zou dat dan kunnen betekenen dat de kern van een zwart gat zelfs nog kleiner moet zijn dan 10^-1000m? Dat is al wel helemaal ongelovelijk klein, maar nog steeds niet oneindig klein. Dus hoe zit dat nou met die zwarte gaten. En.... dan heb je ook nog de snarentheorie, voor een aantal weken terug was er iets op Teleac over de snarentheorie, wat ik gevolgd heb. Okee, alles is opgebouwd uit atomen, die op hun beurt zijn opgebouwd uit een kern met elektronen eromheen, de kern is opgebouwd uit protonen en neutronen, die op hun beurt weer uit quarks zijn opgebouwd, de (voorlopig) kleinste bouwstenen der natuur.

Maar echter de snaartheorie beweert dat quarks en alle andere nog niet ontdekte materie uit snaren bestaat, zelfs energie zou uit snaren bestaan, afhankelijk hoe de snaren trillen, vormen de snaren of een elementair deeltje of een één of andere vorm van energie (zelfs zwaartekracht), dat is wat ik heb begrepen uit de serie die pas op TV was bij teleac. Goed die snaren moeten dan wel ongelovelijk klein zijn, maar ze zijn niet oneindig klein, dus kan het gewoon niet dat de kern van een zwart gat oneindig klein is, of de snaren trillen gewoon niet in een zwart gat. Bovendien heb ik ook ergens in een boekje gelezen dat de dichtheid niet groter kan worden dan 10^93g/cm, de "Planckdichtheid" , dus een letterlijk oneindige dichtheid kan dus ook niet. Hoe dan ook dit is iets waar ik mij het hoofd over breek. Hoe zit dat nou met die zwarte gaten?
NASE

zeet veel massa op een zeer kleine plaats. Als er meer materie bijkomt dan vergroot het zwart gat.

Logischer kan toch niet.

Heeft trouwens Einstein niet gezegt dat oneindigheid niet bestaat.
Nebula

snaren, snaren, typisch aardse uitleg voor een systeem dat veel complexer is dan wij kunnen bevatten. Nogmaals massa en energie zijn

equivalent omdat ze beiden uit energie bestaan maar massa kan vervliegen in energie die geen ruimte inneemt. Dat is het cruciale punt.

1. energie die geen ruimte inneemt

2. energie die ruimte inneemt (massa)
peterdevis

Je bedoelt zeker een "letterlijk" een oneindig klein volume met een oneindige dichtheid?
Neen en ja. De relativiteitstheorie voorspelt inderdaad dat alles in een oneindig klein volume wordt samengepropt. Dit noemt men dan een singulier punt. Fysisch gezien is dit erg onwaarschijnlijk. Men zegt dan ook de RT in dit punt niet meer geldig is. Een Nobelprijs ligt in het verschiet voor diegene die kan aantonen hoe en wat er dan wel gebeurt.
omdat ze beiden uit energie bestaan maar massa kan vervliegen in energie die geen ruimte inneemt. Dat is het cruciale punt.

1. energie die geen ruimte inneemt

2. energie die ruimte inneemt (massa)
Is dit zo ja? Wat is energie? Aangezien snelheid relatief is, is kinetische energie dat ook. Dus naar gelang het referentiestelsel is er wel of geen kinetische energie. Bestaat energie dan wel? Maar dit is off topic
Anonymous

Dus wat ik uit al deze posts kan halen is dat we niet weten hoe massa weer uit een zwart gat zou kunnen komen, maar het zou wel mogelijk moeten zijn, want anders dan zou het hele helal een groot zwart gat worden (of we leven nu ook al in een zwart gat, dat weet je natuurlijk niet :shock: maar daar ga ik voor het gemak even niet van uit). Dus zwarte gaten zouden eigenlijk wel weer kapot moeten kunnen, simpelweg omdat anders alles weg zou lopen in zwarte gaten.
Anonymous

hmmmmm, ze spreken ook wel eens van supermassieve zwarte gaten(die zit er een in de kern van ons sterrenstelsel). Dit lijkt mij bewijs genoeg om aan te tonen dat zwarte gaten kunnen groeien niet dan? :wink:
Anonymous

Hoi iedereen

ik weet niks over dit onderwerp, vindhet wel altijd heel intressant.

ik had eens begrepen dat een zwart gat onstaat als een ster dus eigenlijk uitdooft, waardoor zijn kern samen gedrukt wordt .. tenslotte wordt dit een zwart gat.

Dat van hawking dat zwarte gaten kunen stralen dat wist ik niet, maar hoe kan het dan dat iets onsnapt? ik bedoel ik dacht dat licht niet kon ontsnappen en dat het daarom zwart gat heet?

Als 2 zwarte gaten elkaar ontmoeten ? wie zuigt wie op ? of krijg je doordat hun massa allebei groot is dat ze een soort afstand van elkaar dan rustig stil zullen staan ?

De heelal dijt uit dat was bewezen dacht ik, en in het met midden hebben we een super zwart gat. Wie zegt nou dat ie niet zo is begonnen :S .. klinkt stom i know misschien was het een hele grote ster :S

maar goed als ze kunnen groeien houdt het toch dan ook in dat op den duur onze melkweg ook zal worden aangezogen naar tja dit punt . dus dat eens eens het heelal weer zal inkrimpen ?

kennen jullie misschien een makkelijk boek hierover?
Mart1jn

Stel het kan. Dan zal het zwarte gat toch niet uit elkaar vallen. De ontsnappings snelheid bij een zwart gat is groter dan de lichtsnelheid. Daarom kan er niets uit een zwart gat ontsnappen, ook geen brokstukken (met wat voor geweld ze ook naar buiten worden geslingerd). Het massamiddelpunt van het zwarte gat zal na de explosie op dezelfde plaats liggen, en dus zal alles weer naar elkaar toevallen.
Ik heb ooit eens gelezen over iemand die wel een theorie had dat eerst verdampen, om dan als ze nog maar vrij klein zijn, te ontploffen. Misschien niet op de manier zoals we dat gewend zijn, maar het kan wel. Ik zou het moeten naslaan, maar ik dacht dat er ook nog bij stond dat nog niemand had aangetoond dat zijn theorie NIET klopte.
Dat van hawking dat zwarte gaten kunen stralen dat wist ik niet, maar hoe kan het dan dat iets onsnapt? ik bedoel ik dacht dat licht niet kon ontsnappen en dat het daarom zwart gat heet?
Het is net al gezegd, maar ik zal het iets makkelijker uitleggen(hoop ik).

Zoals JV al zei, een zwart gat kan wel stralen. Maar hij zei dat het zwarte gat er niet door kleiner wordt.

Dan heeft hij dit volgens mij niet goed begrepen.

Inderdaad splits een deeltje op de horizon, 1tje vliegt weer het gat in, en 1tje vliegt naar buiten.

Dat is dus de straling. Nou moet je op een vrij makkelijk principe terugvallen.

Massa=energie. Het deeltje verschijnt natuurlijk niet zomaar op de horizon van het zwarte gat. Het ontstaat daar door energie. En waar denk je dat hij die energie vandaan heeft? Heel goed, uit het zwarte gat.

Er word dus een heeel klein beetje energie ontrokken aan het zwarte gat, en energie was? Juist massa.

De massa van het zwarte gat word dus kleiner. En na een hele lange tijd, verdwijnt het zwarte gat dus. Of zoals een theorie die ik hierboven noemde, ontploft hij voortijdig. Je moet dan natuurlijk er wel voor zorgen dat hij geen andere massa naar binnen slurpt. Anders dan komt er meer massa bij dan dat er via deze “verdamping” weg gaat. Waarschijnlijk is het heelal ook nog lang niet oud genoeg om een zwart gat te laten verdampen. De eerste gaten die in aanmerking zouden komen zouden de hele kleine

oer-zwarte gaten zijn.

Dan vragen mensen zich hier af wat er binnen in een zwart gat gebeurt. Dat is vrij makkelijk, de natuurwetten die wij kennen houden daar op. Het ligt dus buiten het voorstellingsvermogen. Daarom zal ik betwijfelen of de jury ooit een nobelprijs daarvoor zal uitreiken, aangezien ze zelf nooit zullen kunnen voorstellen wat de wetenschapper bedoelt…

De wetenschapper zelf ook niet dus…
Hallo1979

over zwarte gaten zijn al genoeg onderwerpen...

Dit gaat over een neutronenster die op een neurtronenster botst. En dat is niet prettig als je in de buurt bent!!!

Eerlijk gezegt weet ik niet wat er gebeurt. Het ligt vooral ook aan de snelheid en de hoek waarmee ze op elkaar botsen, maar een headon collision?

Ik denk dat er neutronen in het rond vliegen, met in het centrum een klomp neutronen van beide sterren. Is de massa genoeg voor zwart gat, dan een zwart gat anders blijft het een neutronenster... of de klap is zooo hard dat het een neutronenwolk wordt. Dit vervalt naar protonen en voila de cirkel is rond daar komen weer sterren van...

dit laatste is een speculatie
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Ponyhaar

De botsende neutronensterren zullen een zgn. gamma-burst veroorzaken, waarbij er in 1 sec. evenveel energie vrijkomt dan de zon in 100.000 jaar produceert.

Het eindresultaat zal een zwaardere neutronenster zijn of een zwart gat.

Exploderen is uitgesloten, de ster is juist een neutronenster geworden omdat hij zijn energievoorraad geheel heeft opgebruikt en dus zal hij niet zomaar genoeg energie verkrijgen om te exploderen.

Zelfs de gamma-burst zal niet krachtig genoeg zijn om de neutronenster te vernietigen.
De groene hond

Wat zouden de gevolgen zijn voor het heelal dan?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Terug naar “Ruimtefysica”