Stel het kan. Dan zal het zwarte gat toch niet uit elkaar vallen. De ontsnappings snelheid bij een zwart gat is groter dan de lichtsnelheid. Daarom kan er niets uit een zwart gat ontsnappen, ook geen brokstukken (met wat voor geweld ze ook naar buiten worden geslingerd). Het massamiddelpunt van het zwarte gat zal na de explosie op dezelfde plaats liggen, en dus zal alles weer naar elkaar toevallen.
Ik heb ooit eens gelezen over iemand die wel een theorie had dat eerst verdampen, om dan als ze nog maar vrij klein zijn, te ontploffen. Misschien niet op de manier zoals we dat gewend zijn, maar het kan wel. Ik zou het moeten naslaan, maar ik dacht dat er ook nog bij stond dat nog niemand had aangetoond dat zijn theorie NIET klopte.
Dat van hawking dat zwarte gaten kunen stralen dat wist ik niet, maar hoe kan het dan dat iets onsnapt? ik bedoel ik dacht dat licht niet kon ontsnappen en dat het daarom zwart gat heet?
Het is net al gezegd, maar ik zal het iets makkelijker uitleggen(hoop ik).
Zoals JV al zei, een zwart gat kan wel stralen. Maar hij zei dat het zwarte gat er niet door kleiner wordt.
Dan heeft hij dit volgens mij niet goed begrepen.
Inderdaad splits een deeltje op de horizon, 1tje vliegt weer het gat in, en 1tje vliegt naar buiten.
Dat is dus de straling. Nou moet je op een vrij makkelijk principe terugvallen.
Massa=energie. Het deeltje verschijnt natuurlijk niet zomaar op de horizon van het zwarte gat. Het ontstaat daar door energie. En waar denk je dat hij die energie vandaan heeft? Heel goed, uit het zwarte gat.
Er word dus een heeel klein beetje energie ontrokken aan het zwarte gat, en energie was? Juist massa.
De massa van het zwarte gat word dus kleiner. En na een hele lange tijd, verdwijnt het zwarte gat dus. Of zoals een theorie die ik hierboven noemde, ontploft hij voortijdig. Je moet dan natuurlijk er wel voor zorgen dat hij geen andere massa naar binnen slurpt. Anders dan komt er meer massa bij dan dat er via deze verdamping weg gaat. Waarschijnlijk is het heelal ook nog lang niet oud genoeg om een zwart gat te laten verdampen. De eerste gaten die in aanmerking zouden komen zouden de hele kleine
oer-zwarte gaten zijn.
Dan vragen mensen zich hier af wat er binnen in een zwart gat gebeurt. Dat is vrij makkelijk, de natuurwetten die wij kennen houden daar op. Het ligt dus buiten het voorstellingsvermogen. Daarom zal ik betwijfelen of de jury ooit een nobelprijs daarvoor zal uitreiken, aangezien ze zelf nooit zullen kunnen voorstellen wat de wetenschapper bedoelt
De wetenschapper zelf ook niet dus