Ik denk dat er meer mensen zijn die behoefte hebben aan een meer eenvoudige voorstelling van complexe theorien.
Ik sluit me aan bij de opmerking van qrnlk dat Ruimte niet niets is.
Na wat (jaren
) logisch denkwerk stel ik me Materie nu voor als knopen in een elastische Ruimte.
Ruimte bestaat dan niet uit Materie (van de kleinste soort) maar Materie uit Opgerolde Ruimte.
En die Ruimte zou op zijn beurt opgebouwd moeten zijn uit Energie, maar ik heb natuurlijk geen flauw idee in welke vorm.
Materie heeft dan een maximale snelheid in die Ruimte/Tijd, maar hoe die Ruimte/Tijd zich voortplant door het heelal ...
Ik denk dat we er alleen nog naar kunnen gissen. (Hubble ?)
The Man : "Zodoende is het niet de materie dat luminale snelheden bereikt maar enkel de ruimtetijd."
Het idee van Einstein dat Ruimte kan vervormen impliceert dat het begrip ether weer uit de kast had moeten komen.
Maar dat gebeurde niet (omdat het een te gevoelig onderwerp was ?), behalve door Einstein zelf, geloof ik.
Ik heb gelezen dat het experiment dat zou bewijzen dat er geen ether bestaat erg veel aannames deed die niet goed doordacht waren. Toch werd het (definitief?) in de prullenbak gegooid.
"de lichtsnelheid was in alle richtingen gemeten precies even groot." Is dat niet een beetje naief gesteld ?
Ik vertrouw die proef voor geen cent.
Zeker in deze tijd waarin de meetinstrumenten zoveel gevoeliger zijn geworden zouden bepaalde proeven nog eens opnieuw doordacht en misschien uitgevoerd kunnen worden.
De orde van grootte van meetbare ruimte(ether) is misschien nog steeds veel te klein voor ons.
Om even aan te sluiten bij de discussie hierboven : Er zou dus best eens een heelal kunnen zijn waarin geen vervormbare ruimte is.... ( en daarom ook geen materie ) Het echte niets.
Deze zin van Gouwepeer kan ik niet volgen : "In dit geval zie ik fotonen ook als materie, welke in moet krimpen om c op de juiste schaal te houden." ( Zie : Dualisme van deeltjes en golven, en krimpende fotonen ... ?)
De stelling van Thermo1945 vind ik wel sterk : "Stel, dat dit versneld gebeurt. ...etc..."
Met dafboy kan ik het dus niet eens zijn : polaire zwaartekracht ? Het idee dat "Velden elkaar afstoten" komt mij helemaal niet begrijpelijk voor. En het idee "dat het zwarte niet meetbaar is" geldt dan volgens mij wel voor het lege heelal maar
in principe niet voor de Ruimte/Tijd.
Ik ga even niet in op de vraag of de Ruimte plotseling zou kunnen verdwijnen. Daarover moet ik ook nog een aantal jaar nadenken
Misschien was dat idee ingegeven door de economische ontwikkelingen ?
Ik hoop dat mijn bijdrage aansluit bij de oorspronkelijke vragen.
(Inspiratie-bron o.a. "Bouwstenen van de Schepping" G.'t Hoofd)