Je kunt niet denken dat de holocaust niet waar is. Het is een historisch feit, en dat ontkennen heeft niks meer te maken met vrijheid van meningsuiting, maar is gewoon liegen.
Natuurlijk kan dat wel. Het is niet dat omdat iets een vaststaand, onomstotelijk bewezen feit is, dat er geen mensen kunnen bestaan die denken dat het onwaar is.
De logisch conclusie is dan echter niet om de vrijheid van meningsuiting aan te pakken maar om (alle vormen van) liegen in het algemeen strafbaar te maken. Nu denk ik echter dat niet veel politici daar toe geneigd zouden zijn... (...) Bovendien, indien iemand zegt "ik geloof niet dat er 6 miljoen mensen vergast zijn in de concentratie kampen" dan kan die best wel overeenkomstig de waarheid zijn, namelijk dat de persoon dit inderdaad niet gelooft. Merk ook op dat er verschillende wetenschappers zijn die denken dat het juiste aantal dichter tegen de 5 miljoen ligt dan 6 miljoen.
Volgens mij is dat laatste nogal naast de kwestie. Het gaat hier niet om een wetenschappelijke correctie van een beschrijving van een historisch feit (dat niets afdoet aan de gruwel van dat feit), maar om de platte ontkenning daarvan. Het is volgens mij nutteloos om zo'n uitspraak ("De Holocaust heeft niet plaatsgevonden) op zich te beoordelen, omdat zo'n uitspraak niet op zich voorkomt. Het is quasi-onveranderlijk onderdeel van een haatdragend discours. Een ontkenning van de Holocaust vraagt zo'n hoop onnozele argumenten ("De gaskamers zijn na de oorlog gebouwd.") dat je het niet anders kan lezen als een vergoedelijking van een tragedie. In principe zou een wet op de ontkenning van de Holocaust redundant worden als alle antiracismewetgeving strikt zou worden toegepast.
Goed punt. Naar mijn mening is een groepje gekken (want anders kan ik ze niet beschrijven) dat uitschreeuwt dat de Holocaust een fabeltje is minder gevaarlijk dan een verdoken groep met diezelfde ideeën, die ze in alle stilte als uitgangspunt gebruiken voor nieuwe acties.
Dat klinkt logisch in theorie. In de praktijk zullen de verdoken groepen grotendeels verdoken blijven, precies omdat zij - zoals je zelf aangeeft - andere boodschappen van haat uitdragen en zelfs in de praktijk brengen, hetgeen hoe dan ook niet getolereerd wordt. De openlijke gekken zijn geen direct gevaar, zoals gedemonstreerd door het kleine aantal negationisten die nu al openlijk voor hun "overtuiging" uitkomen. Maar de underground-gekken blijven underground en krijgen iets wat lijkt op een gedeeltelijke goedkeuring. Verder, in aanvulling op deze opmerking en die van qrnlk:
Juist door ze de vrijheid te gegeven om hun meningen te verkondigen maak je het voor iedereen (incl. hun aanhang) openbaar wat voor soort personen het zijn. Door vrijheid van meningsuiting te onderdrukken voorkom je niet dat mensen een bepaalde mening hebben, je voorkomt slechts dat ze deze mening uiten. Maar juist door een mening te uiten kan men gecorrigeerd worden indien deze mening incorrect is.
Hoewel die laatste zin niet anders dan onderschreven kan worden, heb ik serieuze twijfels bij de rest. Je moet mij het verschil maar eens uitleggen tussen ontkenning van de Holocaust en "Allah wil dat we homo's van de daken naar beneden smijten" (
De basis van de vrijheid van meningsuiting is niet dat we het allemaal eens zouden moeten zijn over wat wel en wat niet gezegd kan worden. De basis is dat we beseffen dat we allemaal verschillende meningen hebben, dat we juist niet uniform zijn in gedachten en dat we deze diversiteit moeten vieren niet verzwijgen. Accepteer het goede met het slechte maar houdt vervolgens vast aan het goede en gebruik dit om het slechte te corrigeren.
Dat is inderdaad de basis. Die wordt m.i. niet ontkend door een mening te verbieden als die kwalificatie aanvechtbaar is en er argumenten zijn om dat verbod te ondersteunen. Dat is pragmatiek.