Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik maak momenteel in LaTeX een tabel van enkele belangrijke producten uit de organische chemie en hun triviaalnamen. Daarbij maak ik gebruik van het pakket xymtex. Helaas ben ik nog niet zo geoefend in het schrijven met dit pakket. Benzeenderivaten willen ondertussen al aardig lukken, maar er zijn een aantal stoffen waarvan ik de code maar niet krijg zoals ik ze wil. Ik heb het dan o.a. over:
  • vinylchloride (= chlooretheen)
  • glycol (= 1,2-ethaandiol)
  • glycerol (= 1,2,3-propaantriol)
  • formaldehyde (= methanal)
  • aceton (= 2-propanon)
  • mierenzuur (= methaanzuur), azijnzuur (= ethaanzuur), boterzuur (= butaanzuur), oxaalzuur (= ethaandizuur) en andere carbonzuren
Is er iemand met ervaring in xymtex die de codes voor deze structuren kan fabriceren of alleszins een plan van aanpak kan geven. Of heeft er iemand suggesties voor een ander en eenvoudiger pakket?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Klintersaas
Social:

Vinylchloride en formaldehyde heb ik inmiddels al eigenhandig kunnen produceren (hun codes tenminste), de andere blijven lastig.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Klintersaas
Social:

Zo, intussen zijn alle structuren min of meer gelukt op die carbonzuren na (verbazingwekkend eigenlijk hoe snel je in TeX bijleert). Iemand nog suggesties?

Jan van de Velde
Moderator

Ik kijk er waarschijnlijk straal overheen, maar hoe zet ik een procentteken in LaTeX ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jhnbk

\%
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Jan van de Velde
Moderator

\thx
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
aristoteles

hoe schrijf je bijvoorbeeld een x met een punt erboven, het staat niet in het lijstje van latex
jhnbk

\(\dot{x}\)
(Klik op het plaatje)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

Vreemde Latex of Fax reactie,ik herhaal in een nieuw bericht!
E.Desart

Misschien een domme reactie van mij (reeds geweten door anderen) ....

Ik ben onhandig met dergelijke codes als Tex (en ik ben onhandig en langzaam in het typen).

Ik heb nu gemerkt dat ik formules eenvoudig kan vertalen in MathType naar Latex met de ingevoegde translators.

Dit is slechts een éénmalige instelling:

Via Menu: Preferences > Translators > Translation to other language (text): Translator "Physics Forum -- LaTeX" kan je MathType standard instellen, zodat elke Copy of Cut automatisch in het clipboard komt als Forum Code.

Om geen overbodige rommel te hebben uncheck "Include translator name in translation" en uncheck "Include MathType data in translation".

Je schrijft gewoon je formule symbolisch zoals standaard met de formule editor.

Selecteer en copy/paste hem in het forum en hij staat er direct juist (in de editor blijft hij gewoon symbolisch).

Voorbeeld: (ik heb hier geen enkele correctie op toegepast, noch extra Tex tags toegevoegd. gewoon de symbolisch geschreven formule gekopieerd en geplakt in het forum)

\(x = \frac{{ - b \pm \sqrt {{b^2} - 4ac} }}{{2a}}\)

Code: Selecteer alles

[tex]x = \frac{{ - b \pm \sqrt {{b^2} - 4ac} }}{{2a}}[/tex]
;) :P Een oplossing voor onhandige kerels zoals ik. Heb ik tenminste visuele controle zonder vragen over exacte code. Al wat de formule editor kan komt in code (in zover dit klopt met de WSF BBCode, maar ga ervan uit dat hier niet teveel incompatibiliteit inzit).
Eric
E.Desart

En je kan omgekeerd de BBCode van een formule in het forum terug in de formule editor kopiëren (verschijnt terug symbolisch).
Eric
oktagon

Mogelijk zit ik niet bij de juiste topic en goochelde wat onder een nieuw onderwerp,maar:

Als ik goed manipuleer,is het mogelijk,om een hele serie letters of formules op het hulpvenster van Latex te zetten door 1 x dat venster in te schakelen en alleen voor een opvolgende letter of formule een backslash te zetten.

\(\alpha\beta\gamma\delta\omega\sqrt[n]{abc}\prod\sum\bigcup\ ( zomaarwat aan elkaar geplakt) \tau\frac{abc}{pqr}\)

Dus een eenmalig gebruik van het hulpveld van Latex !

Opgestoken door uitproberen van het snelvenster Latex,alleen toen ik de ingevoerde text (zomaar...)wilde kleuren, ging er wat mis.
dirkwb

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je ontdekt hebt.
Quitters never win and winners never quit.
Rogier

Wat had je dan gedacht? Dat je aparte [<!--nop-->tex]..[<!--nop-->/tex] tags om ieder apart symbool of wiskundig teken moest gebruiken?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
TD

En wat doet dit hier...? Ik zal het bij de LaTeX-topic voegen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Terug naar “Cursussen en FAQ's”