De realist in mij zegt "Dood is dood", de pragmaticus heeft grote moeite om het onderscheid te zien. Dat rest alleen het emotionele aspect, het "voelt" anders aan.Als jij denkt dat de holocaust op een lijn te stellen is met jouw voorbeelden, dan heb je het niet echt begrepen.
Geen van de door jou genoemde voorbeelden had verdwijnen of oplossen in thin air op het oog.
True. Wat dat betreft heeft de ontwikkeling van Eugenics (en andere theorieen, filosofieen) waarschijnlijk een essentiële bijdrage geleverd in het mogelijk maken van de holocaust.Bovendien is politiek staatsgevaarlijk of offer niet te vergelijken met de opvatting dat een bepaald mens gewoonweg overbodig is en dat zijn dood geen ander doel kent dan een fout in de natuur te herstellen.
Dan nog zit je met enorme inconsistenties:Als jij denkt dat de holocaust op een lijn te stellen is met jouw voorbeelden, dan heb je het niet echt begrepen. Geen van de door jou genoemde voorbeelden had verdwijnen of oplossen in thin air op het oog. Bovendien is politiek staatsgevaarlijk of offer niet te vergelijken met de opvatting dat een bepaald mens gewoonweg overbodig is en dat zijn dood geen ander doel kent dan een fout in de natuur te herstellen.
En belediging van de mensheid verantwoordt strafrechtelijke maatregelen?Noem het een ongunstige baas boven baas maar daarmee is zij wel een symbool voor alle anderen. Dat symbool bekladden door het te ontkennen wordt daarmee gelijk gesteld met een belediging tegen de mensheid.
En belediging van de mensheid verantwoordt strafrechtelijke maatregelen?
Dat het zo is ga ik niet ontkennen ,maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het verantwoord is dat het zo is? Ik zie niet in wat er inhumaan is aan de holocaust ontkennen, wat de holocaust anders maakt dan andere genocides...Ja, volgens de uitspraken in Duitsland en de Hoge Raad in Nederland. Lees ze maar eens en dan zie je precies wat er bedoeld wordt.
Dan heb je kennelijk Belgie of Duitsland op het oog want in Nederland staat het niet in het Wetboek van strafrecht. De ontkenning opzich is in Nederland niet strafbaar maar wordt wel altijd bekeken in samenhang met andere artikelen zoals haatzaaien. Lijkt me een keurige oplossing.Ik heb het ook altijd een bizar stuk wetgeving gevonden.
Juist die verantwoording en waarom het verantwoord is om een strafmaat te bepalen lees je terug in die uitspraken.Dat het zo is ga ik niet ontkennen ,maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het verantwoord is dat het zo is?
Er is echter een probleem met een "vrijheid van meningsuiting, behalve ..." In dat de uitzonderingen altijd arbitrair zullen zijn.
Negationisme lijkt me zoiets alsVrijheden zijn niet inherent aan een persoon, maar afhankelijk van het maatschappelijk kader, dat geschetst wordt onder andere door wetgeving.Zou een consequent handhaven, vrij van uitzonderingen, van de vrijheid op meningsuiting als een inherente vrijheid van ieder persoon nu werkelijk meer problemen veroorzaken dan oplossen? We kunnen altijd nog lang andere weg leugens en propaganda recht zetten.
Ik denk niet dat onze rechtssystemen daarop gestoeld zijn. Mensen zijn nu eenmaal zinverlenende wezens. De ene dood is de andere niet.De realist in mij zegt "Dood is dood", de pragmaticus heeft grote moeite om het onderscheid te zien. Dat rest alleen het emotionele aspect, het "voelt" anders aan.
Inderdaad. En precies daarom is zij, zoals Menheffrin zei, een symbool. Ik herhaal hierbij mijn stelling dat je de realiteit achter dat symbool niet ontkent zonder een bepaalde achtergrond, en het is die achtergrond die de ontkenning strafbaar maakt.De Nazi's deden het voor het eerst op in een systematische, mechanische, geïndustrialiseerde vorm, zeg maar door massaproductie. Het was niet in een opwelling of in een oorlog maar op een bureaucratische manier met een duidelijke administratie over elk individu die ze vermoorden. De moorden werden gepleegd door dat vele mensen als radertjes in de machine elk hun deel deden om een verderfelijke verzameling procedures, regels en richtlijnen uit te voeren. Het was een bureaucratisch proces, niet een militair proces, die deze moorden begin.
Je ontkent de Holocaust als je zegt dat deze niet heeft plaatsgevonden. Wanneer je zegt dat er meerdere genocides geweest zijn doorheen de geschiedenis, heb je een historisch debat dat eventuele vraagtekens kan zetten bij het relatieve belang van de Holocaust, maar dat niet het absolute belang ervan als een zwarte pagina in onze recente geschiedenis. Hoewel... Ik twijfel eraan hoe we een uitspraak als die vanIk begin de indruk te krijgen dat "het ontkennen van de holocaust" in de praktijk soms breder kan vallen dan dat ik tot nu toe dacht. Wanneer ontken je de holocaust? Wanneer je zegt dat deze niet heeft plaats gevonden? Wanneer men zegt dat het slechts 1 voorbeeld is onder velen? In essentie ontken je daarmee een bepaalde mate van uniekheid die wellicht door anderen eraan wordt toegekend? Vind men dat dit aspect ook beschermd moet worden? Wat betekend "ontkennen"?Als je de Holocaust ontkent, ontken je de misdaad voltrokken aan de joden en de andere groepen slachtoffers. Hoe kan dat op zich staan?Als ik de rechtsgang goed begrijp zou het, ook nu, dus niet strafbaar zijn bijvoorbeeld een betoog te schrijven dat het ontstaan van de holocaust ontkent (of minimaliseert), desnoods voorzien van al dan niet verzonnen bewijzen en dergelijke - zolang er in zulk betoog geen sprake is van belediging van het Joodse ras of geloof...
Praktisch gezien zal dat niet vaak voorkomen, maar dat maakt het niet onmogelijk.
We hebben ondertussen een hele reeks andere ontkenningen als voorbeeld gekregen, maar er wordt aan voorbijgegaan dat we wel degelijk uitzonderingen op de vrije meningsuiting kennen:
"Allah wil dat we homo's van de daken naar beneden smijten".
Ik kan momenteel enkel denken aanEr wordt hier nog steeds vooral gediscussieerd over de ontkenning op zich. Kan iemand een voorbeeld (geen fictief) aandragen waarin die ontkenning op zich te vinden is, zonder enige koppeling aan een extreem-rechts of racistisch discours?
Natuurlijk heb je altijd enige vorm van arbitrairheid(?), daarom is er een brede grijze zone van arbitrairheid(?)... maar de wet op het verbieden van de holocaust zou ik dan qua arbitrairheid(?) analoog zien aan wetten die asbest in daken verbieden, maar het wel toestaan in de schoorsteen, of die je gevel paars schilderen zou verbieden, maar lila wel toestaan. Of verbieden dat mensen met zwart haar hoeden zouden dragen...Op zich zijn al onze normen en waarden in enige mate arbitrair. Onze westerse samenleving is nogal gehecht aan vrije meningsuiting, maar we waren daarin lange tijd eerder uniek. Het is onzinnig om uitzonderingen als arbitrair weg te zetten, en de rechten op zich als absoluut te zien. Meer specifiek @317070 vraag ik me af of je werkelijk het verschil niet ziet tussen ontkennen dat er tijdens de tweede wereldoorlog 5 à 6 miljoen joden en duizenden zigeuners, homoseksuelen, communisten en anderen op systematische, industriële wijze vermoord zijn enerzijds, en het geraaskal van Mark Peeters anderzijds?