Complexe gevoelens waarschijnlijk niet. Maar waarom is het onwaarschijnlijk dat mieren geen zelfbewustzijn zouden hebben? Het zijn heus geen robotten. Natuurlijk doen mieren wat ze moeten doen, maar daarom zijn ze nog geen robotten.Ik ben het ermee eens dat mieren interessante beestjes zijn, maar dat ze zelfbewustzijn of complexe gevoelens zouden hebben is bijzonder onwaarschijnlijk. Daar zijn ze gewoon niet toe uitgerust.
Jouw claim was: "Da's geen vergelijken, mieren hebben geen (zelf-)bewustzijn en geen gevoelens, wij wel.", en nu moet ik het tegendeel bewijzen?Dan heeft die alien het fout. Het verschil is dat over de alien hoe dan ook niets zinnigs te vertellen valt op dit moment. Over de mieren wel, maar da's jouw claim, dus jij moet 'm bewijzen.
Dat weet ik wel. Maar je posts geven mij het idee dat je een onderscheid maakt tussen welk beestje het meest verdient van te leven. En dat die indeling gemaakt is op het al dan niet aanwezig zijn van een zelfbewustzijn.Ik heb niet gezegd dat we zomaar, zonder reden, beestjes moeten vermoorden.
Sta me dan toe om in het kort te herhalen: Mijn theorie is hoe dichter je bij mekaar staat, hoe moeilijker het is om mekaar te vermoorden. Een normale mens zal enorme schuldgevoelens hebben bij het doden van een medemens (bijvoorbeeld per ongeluk). Een ander zoogdier doden, bijvoorbeeld een hond, zal nog steeds schuldgevoelens met zich meebrengen maar toch minder als bij het doden van een medemens. Uiteindelijk, zal men het doden van een mier niet erg meer vinden. En dat is misschien wel een geluk, anders zouden we misschien sterven van verdriet. En dat is cultuurgebonden. Het ene dier heeft meer waarde in cultuur A dan in cultuur B.Ik zie nog steeds de rode draad niet in jouw antwoorden bij de specifieke quotes in deze reeks:
Mijn vergelijking met de concentratiekampen vind ik niet ongepast. Het legt heel goed uit dat depersonaliseren ook mogelijk is. Dat geldt ook voor dieren. Je kunt perfect afstand nemen van iets of iemand waardoor het allemaal minder erg lijkt te zijn.