sen... schreef:Het is denk ik meer een kwestie van definities.
(en van schaal)
Zie ook het antwoord van Vortex29...
Jouw vraag "wat is er buiten het heelal" impliceert dat jij "het heelal" niet als "grootste eenheid" bestempelt.
Denk jij dan dat het heelal nog "in" een groter geheel "zit"?
Ik geloof zelf dat het heelal zelf, en dan bedoel ik het echte heelal en niet dat deel wat we kunnen zien( dat een straal heeft van 15 miljard lj) letterlijk oneindig groot is. Omdat het ons bekende deel van het heelal zich steeds sneller aan het uitdijen is.
Maar toch heb ik er ook een paar vragen over. En dan het volgende. De sterren zijn gegroepeerd tot sterrenstelsels, die op hun beurt gegroepeerd zijn tot clusters van sterrenstelsels, welke weer gegropeerd zijn tot superclusters, die uiteindelijk de structuur vormen van het ons zichtbare deel van het heelal. En ik hoor en lees ook dat er theoriën zijn dat dat deel van ons heelal, wat we eigenlijk ten onrechte het heelal noemen is gegroepeerd tot een nog groter geheel, ofwel een multiversum. Kan het zijn dat het "multiversum" op z'n beurt weer deel uitmaakt van een nog weer groter geheel? M.a.w. kan het zijn dat het multiversum een oneindig klein stipje is vergeleken met het echte grote heelal?
Immers het ene oneindig is groter dan het andere oneindig.