Volgens de gegevens ligt er behoorlijk wat stof op de maan, dat zou dan opwaaien en eeuwig blijven hangen.
Op de maan is er ook zwaartekracht, en bovendien geen luchtweerstand. Een stofwolk heeft dan ook op de maan geen lang leven. Waarschijnlijk zelfs minder lang dan op aarde.
Hoe krijgt men al die spullen op de maan? Zoveel gewicht kan een raket in een keer nu ook weer niet meenemen.
De saturnusraketten die de apollomissies draaiden hadden een payload van 41 ton. Niet geweldig veel, maar als ik ga rugzakkamperen kom ik met 20 kg ook een heel eind toe.
Het is mischien gek, maar ik geloof niet dat er al mensen op de maan zijn geweest.
ja, dat is gek....
Landen zou ik nog geloven, maar terug opstijgen?
- de ascentmodule van de maanlander woog inclusief brandstof, astronauten en maanstenen minder dan 5000 kg.
- Daarop wordt door de maan een zwaartekracht van 5000 x 1,6 = 8000 N uitgeoefend.
- De motoren van de ascentmodule hadden een stuwkracht van 15600 N. Dat is eigenlijk best bescheiden.
- Nettokracht om te liften dus 7600 N.
- Daarmee haalt een module van 5000 kg een versnelling van 7600/5000 = 1,5 m/s². Dat haal ik op de fiets ook nog wel (zij het dan niet met 5 ton achterop), maar meer is ook niet nodig, als je dat maar even volhoudt.
- Gaandeweg vermindert de brandstof en vermindert de te versnellen massa, tegen de tijd dat de tank leeg is kan een versnelling van 7600/2500 = 3 m/s² gehaald worden.
- Gemiddeld dus 2,25 m/s².
- Hou dat 1000 s vol, (en met 2,5 ton N2O4/aerozine 50 lukt dat makkelijk. Ik kan de stookwaarde van deze propellant zo gauw niet vinden, maar om 1100 km lang een kracht van 15600 N uit te oefenen heb je 15600 x 1100000 = 1,7·1010 J nodig. 500 L benzine zou daarvoor theoretisch voldoende zijn)
- Hoe dan ook, na 1000 s heb je een snelheid van 2 250 m/s, en je hebt inmiddels 1125 km afgelegd.
- De moedercapsule bevindt zich in een baan van 100 km boven het maanoppervlak, voor een orbit op die hoogte is een snelheid van 1600 m/s nodig.
Conclusie: tenzij de bestuurders bezopen zijn is een meet and greet in orbit dus alleszins mogelijk.
Ik dacht dat men al had toegegeven dat de eerste maanlanding niet heeft plaats gevonden maar in een studio is opgenomen.
Huh? ten eerste valt er niets toe te geven, en ten tweede, gesteld dat ze er écht niet geweest zouden zijn, waarom zouden ze dat dan nú toegeven als ze er al 40 jaar lang in geslaagd zijn om jou voor de gek te houden?
Misschien is het hier geloven of niet geloven.
De sommetjes kloppen. Dat is geen kwestie van geloof, dat is een kwestie van fysische realiteit. En als het fysisch reëel mogelijk is, waarom zou je dan blijven geloven dat het niet is gebeurd?