Hallo,
Ik ben benieuwd waarom Venus niet gewoon doet zoals alle anderen doen, wat betreft rotatie?
Heeft iemand van de sterrenkundigen een sluitend bewijs voor deze dwarsheid?
wees gegroet,
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Bron: wikipediaVanuit het noorden gezien, draait Venus in tegenstelling tot de andere planeten met de klok mee (retrograad) om haar as. De zon komt daardoor op Venus in het westen op. Hoe Venus aan haar langzame, retrograde rotatie is gekomen, bleef lang een raadsel. Bij vorming uit de zonnenevel moet Venus een snellere prograde rotatie hebben gehad. Uit berekeningen blijkt dat getijdekrachten op de zware Venusatmosfeer gedurende miljarden jaren de oorspronkelijke rotatie kunnen hebben afgeremd en omgekeerd.[3][4] Een andere hypothese is dat een grote meteorietinslag voor de retrograde rotatie heeft gezorgd.
Genoemde gebeurtenissen zouden een logische verklaring voor het andersom roteren van Venus kunnen zijn. Aangezien we niet zover in het verleden kunnen kijken, zal er waarschijnijk ook nooit een sluitend bewijs gevonden worden.Het blijft echter een hypothese, nu mijn vraag heeft iemand van de sterrenkundigen een sluitend bewijs voor deze dwarsheid?
Nou lekkere wetenschappelijke uitleg dan ik herhaal: zouden kunnen zijn dat betekent eigenlijk net zoveel als: het zou net zo goed niet zo kunnen zijnGenoemde gebeurtenissen zouden een logische verklaring voor het andersom roteren van Venus kunnen zijn. Aangezien we niet zover in het verleden kunnen kijken, zal er waarschijnijk ook nooit een sluitend bewijs gevonden worden.
Wetenschap gaat te werk met maximale aannemelijkheden, sets van theorieën die men momenteel bewezen (of op zijn minst niet weerlegd) acht. "Feiten" is een nogal schimmige term.wetenschap is toch gebaseerd op feiten
Daarover bestaan al topics, gebruik de zoekfunctie even.Is wetenschap een geloof?
Nee. Wetenschap is gebaseerd op waarnemingen.Wat is dit voor een wetenschap? wetenschap is toch gebaseerd op feiten,
Alweer nee. Een mogelijke verklaring is iets anders dan een aanname.maar hier lijkt het wel van nou we nemen het maar voor het gemak aan.
Die zijn er al genoeg geopend. Om het kort te houden: Nee, wetenschap is geen geloof. Het sleutelwoord is falsificatie.Het lijkt wel een geloofskwestie.....ik kan naar aanleiding van bovenstaande wel een topic openen, nl: Is wetenschap een geloof?
De waarneming is dat de rotatie van Venus verschilt met die van andere planeten.Marko schreef:Nee. Wetenschap is gebaseerd op waarnemingen.
Nee, wetenschap is geen geloof. Het sleutelwoord is falsificatie.
Nee. Ik noem het een hypothese, en dat is het ook.Troetel schreef:De waarneming is dat de rotatie van Venus verschilt met die van andere planeten.
Dan komt er 1 of andere uitleg over een mogelijke meteoriet inslag.
En vervolgens noem jij deze mogelijke meteoriet inslag een falsificatie?
Dat weet ik niet en dat doet er ook niet toe. Het feit dat beide falsifieerbaar zijn maakt het wetenschap.Aangezien er 2 mogelijke redenen worden gegeven voor de dwarsheid van Venus, betekent dit dus in het geval van falsificatie dat 1 van de 2 onjuist is. Maar ja, welke van de 2?