ypsilon schreef:Er stond een kort artikel over klassieke muziek in de Focus Knack van vorige week. Het is nu al beschikbaar in hun archief (maar die links verlopen over enige tijd weer).
De huiscomponist van David Lynch, vaak mooie filmmuziek (deze is van The Straight Story geloof ik). De muziek van Twin Peaks is ook van hem, zitten ook prachtige stukken tussen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Ik ben niet zo'n Debussyadept, maar Clair de lune is hemels mooi.
Mijn favoriet: "Kanon" van Johann Pachelbel.
Subliem. Ben ik momenteel aan het leren op piano. Jammer eigenlijk dat Pachelbel altijd in de schaduw van de "grote" componisten is blijven staan en dat enkel zijn Canon bekend is geworden. Zijn Chaconne in F mineur is anders ook niet mis (als je van orgel houdt; naar het einde toe wordt het alsmaar beter):
Jammer eigenlijk dat Pachelbel altijd in de schaduw van de "grote" componisten is blijven staan en dat enkel zijn Canon bekend is geworden.
Pachelbel is in de orgelmuziek een grote naam. Voor mij is de orgelmuziek de enige muziekvorm waarin ik ook graag naar werken van hedendaagse componisten luister. De veelzijdigheid van het instrument maakt dat het zoeken van nieuwe klankvormen en -combinaties van huidige componisten zeer interessant is.
Hier nog wat heerlijke orgelklanken (je mag er een dansje bij maken):
Een paar maanden geleden heb ik de Russiche componiste Sofia Gubaidulina 'ontdekt'. Ik hoorde 'The Canticle of the Sun' en was daar totaal ondersteboven van; het gebeurt niet zo vaak dat je iets hoort dat totaal nieuw voor je is, ik bedoel niet individuele muziekwerken waarmee je nog niet eerder kennis gemaakt hebt, die zijn er natuurlijk altijd genoeg, maar het medium muziek als geheel. Daarvan ken je de verschillende stijlen, zoals bijvoorbeeld Barok, Romantiek, Nieuwe Weense School enz. enz. Als je iets hoort kun je dat meestal wel in één of andere stijlperiode onderbrengen maar bij deze muziek van Gubaidulina had ik het gevoel: deze klanken, deze muziek, deze structuur, dit alles is echt NIEUW voor me. En daarbij prachtig, bij sommige delen zat ik werkelijk ademloos te luisteren, onvergetelijk mooi! Sindsdien ben ik me meer in haar muziek gaan verdiepen en dat is echt de moeite waard, kan het iedereen zeer aanbevelen, een muzikaal avontuur met tal van verrassende aspecten!
Wat betreft 'The Canticle', deze is er in twee uitvoeringen, Pieter Wispelwey en Rostropovich. Allebei goed, persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Rostropovich omdat deze uitvoering, naar mijn gevoel, dichter bij de essentie van het stuk staat. Wispelwey is fantastisch maar hier en daar toch net iets té 'netjes'. Iedereen moet dat maar zelf beoordelen.
Verder ben ik zeer onder de indruk van de Johannes Passion o.l.v. Gergiev. Ik heb ook de opname met Helmuth Rilling geprobeerd maar die heb ik na een paar maten al uitgezet, dat kan ècht niet, in mijn beleving.
Ik ga niet alles opnoemen, één opname wil ik nog wel onder de aandacht brengen: 'Jetzt immer Schnee' en 'Perception' o.l.v. Reinbert de Leeuw. Prachtig, in één woord.
Voor mensen die van 'modern klassiek' houden en Gubaidulina nog niet kennen is haar muziek m.i. zeker de moeite van het beluisteren waard. Ik ken geen componiste die op zo'n totaal oorspronkelijke manier met klank omgaat, daarbij ieder uiterlijk effect schuwt en de muziek direct 'meevoelbaar' maakt; ik heb bij haar, anders dan bijvoorbeeld bij Boulez of Berio, nooit het gevoel dat ik me 'intellectueel' moet inspannen, terwijl ze aan de andere kant ook gespeend is van ieder makkelijk sentiment, zoals je dat aantreft bij componisten als Kancheli, Górecki en hier en daar bij Pärt.
Anne Sofie Mutter is mooier dan toen ze een wonderkind en tiener was en speelt nog minstens even mooi. Mevr. Gubaidulina komt ook even aan het woord.<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Heel interessant hier allemaal, ben zeker een muziekliefhebber maar Klassiek dat is wel nog nieuw terein voor me.. nog een hele kluif de vele posts na te gaan maar soit !
Kan mij vergissen maar ik denk dat het net zoiets is als beginnen met wijn, dan ga je niet beginnen met een super Toscaan.. maar eerst een zoet witte..
Misshien heeft iemand handige informatie (lectuur,internet of dergelijke) voor een introductie in de wereld van de klassieke muziek
..
een principe snap ik natuurlijk wel, net als met wijnproeven.. gewoon doen
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong