In zijn uitstekend boek "Atheistisch Manifest" wijdt Herman Philipse een hoofdstuk aan de moraal. Hij geeft daar aan dat axiomatische rechtvaardigingsmodellen om de vraag te beantwoorden wanneer een actie goed is of slecht niet kunnen werken.
Het categorisch imperatief van Kant werkt niet, omdat er problematische tegenvoorbeelden te bedenken zijn. Het utilisme van Mill van het maximaliseren van het totale groepwelzijn, wat op het eerste gezicht heel aantrekkelijk lijkt, lijdt aan de naturalistic fallacy (althans de is-ought-variant daarvan). Als ik het goed begrijp is de aanname dat individuen op zoek zijn naar geluk niet evident waar, ook al lijkt dit zo te zijn in de werkelijkheid.
1. Klopt dit? Is dit het is-ought-probleem dat Philipse bedoelt?
Philipse geeft vervolgens een eigen "rechtvaardiging" van de ethiek, namelijk een zonder objectief fundament, maar zoveel mogelijk intersubjectief. Net als dat de wijsbegeerte de natuurwetenschappen niet heeft kunnen funderen, maw niet heeft kunnen aantonen dat deze wetenschappen *zekere* kennis opleveren, meent Philipse dat de meta-ethiek moet overstappen op een evolutionair model. Morele standpunten zijn niet goed of slecht maar beter of slechter. Betere morele memen (kan ik dit woord hier gebruiken?) werken beter voor de groep.
2. Welk algoritme hanteert Philipse om te bepalen of een morele norm beter werkt of beter is voor de groep. In de natuurwetenschappen is dit algoritme de falsificieerbaarheid van een theorie, betere theorie kunnen maar worden niet gefalsificeerd. Het lijkt alsof Philipse in zijn bepaling van beter of slechter het algoritme van Mill moet gebruiken om te bepalen of een norm beter is of slechter. Of blijkt dit echt pas uit de harde uitkomsten van de norm, het uitsterven van groepen?
Is het zo dat we volgens Mill de dikke man op het spoor moeten gooien om een trein tegen te houden die anders over 10 mensen heen zou rijden en volgens Philipse dit niet via een axioma beantwoord kan worden, maar afhankelijk is van de 3 morele evolutioaire containers biologie, cultuur en persoonlijk?
Hartelijk dank voor uw interesse!