Ik zie het. Maar zou het ook theoretisch mogelijk zijn om mensen/aardse voorwerpen buiten de melkweg te krijgen?
Voorwerpen wel, als we die de ruimte in lanceren en eenmaal vaart hebben, blijven ze verder doorvliegen (je hoeft geen gas te blijven geven in de ruimte). Dus dan verlaten ze vroeg of laat (nou ja, zeg maar laat) de melkweg.
Mensen daarentegen gaat lastiger worden. Hier een dwarsdoorsnede van de melkweg:
De melkweg is zo'n 3000 lichtjaar dik. Ik weet niet of we precies rond de middellijn hangen, maar de kortste weg naar buiten zou in ieder recht omhoog of omlaag zijn, en dat is zo'n 1500 lichtjaar. Aangezien we niet zo snel als het licht kunnen vliegen, gaat het dus langer duren dan 1500 jaar om er uberhaupt te komen. De meeste astronauten worden niet zo oud
Ik weet niet of het theoretisch helemaal uitgesloten is dat het ons toch ooit lukt. Wellicht kunnen we in de toekomst wel mensen invriezen, en zodra een raket dan op 99% lichtsnelheid vliegt en de piloot stapt in de vriezer, dat de raket dan verder doorvliegt en de piloot een paar duizend jaar later weer levend en wel wordt ontdooid. Of iets met wormgaten enzo, zodat we minder afstand hoeven af te leggen om er te komen.
Of misschien kunnen we in de toekomst mensen door een atoomscanner halen. En dan niet de mensen zelf, maar alleen de gegevens van alle atomen in hun lichaam (een soort blauwdruk of bouwplaat van jezelf) op een grote USB stick, samen met een atoom-reconstructor in een raket stoppen. En dat apparaat sturen we dan de ruimte in, geprogrammeerd om na een paar duizend jaar de atomen volgens het bouwplan weer in elkaar te zetten, en dan ben 'je' daar weer, buiten de melkweg.
Maar al met al zou ik er niet op gokken dat het erg snel gaat lukken
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.