Het grappige van snelheid en zwaartekracht is deze...... Een snelheid van een voorwerp beweegt zich ten opzichte van de ruimte en de zwaartekracht beweegt de ruimte ten opzichte van een voorwerp.DvR schreef:Tijd loopt toch immers ook trager naarmate je je in een sterker gravitatieveld bevindt? Aangezien je volgens de relativiteitstheorie geen onderscheid kunt maken tussen een situatie waarin je je in een versneld bewegende lift bevindt en een situatie waarin je je in een stilstaand hokje in een zwaartekrachtsveld bevindt, moet dus ook dit tijddilatatie effect gelden in een lift..
Bij het trekken van een analogie tussen het je bevinden in een gravitatieveld en het je bevinden in een versnellende lift moet je oppassen met wat je met elkaar vergelijkt. Volgens de algemene relativiteitstheorie maakt het voor een waarnemer niet uit of hij zich in een versnellende lift bevindt of in een gravitatieveld. Omdat beiden precies de zelfde natuurwetten zullen vinden kan de waarnemer niet bepalen of hij zich in een lift bevindt of in een gravitatie veld. Voor tijddilatatie geld echter iets anders. Die bestaat helemaal niet voor de waarnemer in de lift of in het gravitatie veld. Die tijddilatatie bestaat wel voor de waarnemer buiten het gravitatie veld die een klok ziet die zich in het gravitatieveld bevindt. Die klok loopt namelijk langzamer dan zijn eigen klok. Een klok die zich in een versnellende lift bevindt is echter iets anders: die klok staat niet stil ten op zichte van niet versnellende waarnemer en daardoor is het helemaal niet mogelijk om dezelfde rekenregels toe te passen als bij de klok in het gravitatieveld. Ik stel dus:
Ik ben hier niet 100% zeker van (zoals ik al zei ik zit niet voldoende diep in de algemene relativiteitstheorie) maar wil het toch neerleggen omdat ik denk dat de meeste hier zich wel bewust zijn van de overeenkomsten tussen een versnellende lift en een gravitatieveld maar te weinig naar de verschillen kijken. Mijn belangrijkste punt is dat tijddilatatie geen zelfstandig gegeven is maar dat het iets is dat wordt waargenomen door iemand die zich in een gravitatievrij gebied bevind waarin hij niet versneld.
- Een klok in een gravitatieveld loopt, ten opzichte van een waarnemer op grote afstand langzamer omdat het zich in een gravitatieveld bevindt. Hiervoor is algemene relativiteitstheorie nodig.
- Een klok in een versnellende lift loopt ook langzamer voor een niet versnelde waarnemer maar nu vanwege de snleheid. Dit is een effect dat met de speciale relativiteitstheorie kan worden beschreven (algemene relativiteitstheorie niet nodig).
In bijde gevallen is er spraake van snelheid.Dit effect zorgt er voor dat er tijdsverandering plaats vind.