Beste allemaal,
Voor school moet ik een heftafel (voor een bromfiets) ontwerpen en doorrekenen. De heftafel kan omhoog en omlaag doormiddel van een cilinder. Aan de rechterzijde is de schaar vast opgelegd, aan de linkerkant kan het schaarbeen bewegen doormiddel van lagers welke in een u-profiel kunnen rollen (zie bijlage). M.b.v. van een VLS is uitgerekend welke cilinder benodigd is en welke kokerprofielen gebruikt moeten worden. De massa op het plateau is 500 kg.
Voor het schaargedeelte worden 4 kokers 80x40x3 gebruikt. De verbinding in het middelste scharnierpunt geschied doormiddel van een as 25 welke in Permaglide kraagbussen draait. Dit is ook de dikte van de 4 draaipunten op de hoekpunten.
Nu moet ik alleen ook bepalen hoeveel de tafel zal uitwijken (in de hoogste stand) als men met een kracht van 600 N tegen de zijkant van het plateau aan zal leunen (kracht F in bijlage).
De Ix van de koker is 556000 mm^4, de Iy is 185000 mm^4, oppervlakte van de koker = 684 mm^2, de lengte van een koker is 1650mm.
Ik ben zelf in de weer gegaan met de formules voor de doorbuiging van een ingeklemde balk. (Bijlage C van Sterkteleer, Hibbeler)
Het probleem hierbij is dat ik me afvraag of je de doorbuiging moet berekenen over een vast ingeklemde balk met een lengte van 1650mm met hierop een kracht van 300N (dit vanwege het feit dat de kracht verdeeld wordt over 2 draaipunten). Voor de I vul ik dan 2*185000 omdat een schaardeel uit 2 kokers bestaat. Het probleem is nu alleen dat het draaipunt in het midden ook enige invloed uitoefent op de schaarbenen. Heeft iemand enig idee hoe je dit het beste aan kan pakken. Zelf dacht ik ook nog om de doorbuiging over een 0,5L te berekenen en vervolgens de uitwijk aan het uiteinde te bepalen door te zeggen dat Vuiteinde = Vmidden + (Hoek(t)midden * 0,5L). Probleem hierbij is dat je dan geen doorbuiging meeneemt in het laatste stukje en je zegt eigenlijk dat de kracht dan in het midden van het schaardeel aangrijpt ook niet helemaal de bedoeling.
Heeft de hoek van het schaarbeen hier nog invloed op (oftewel de hoogte van het plateau) nog invloed op de stijfheid? Dan zou het weer betekenen dat je niet moet rekenen over de lengte van een schaarkoker want hier neem je dat niet in mee en zou de tafel in elke hoogstestand even stijf zijn.
Ik hoor graag jullie reacties aan.