Dit zie je het beste in door het volledig uit te werken. Ik zal het stap voor stap even doen, hopelijk heb je er wat aan.
Weet niet wat je voorkennis is op dit gebied, maar ga er vanuit dat je wel eens van het lagrange en hamilton formalisme hebt gehoord, anders moet je dat maar even op internet opzoeken.
je weet dan dus dat
\( H = T+U \)
Bepaal T en U, dit is simpel...
\( T= 0.5(m1+m2) \dot{x} \)
\( U= -(m1-m2)gx\)
Dus
\( H= 0.5(m1+m2) \dot{x} + -(m1-m2)gx\)
In dit geval geldt dan dat
\( p= \frac{\partial T}{\partial\dot{x}}=(m1+m2)\dot{x} \)
Nu we dit weten schrijven we
\( H= \frac{p^2}{2(m1+m2)}-(m1-m2)gx \)
Hieruit bepalen we
\( \dot{x}=\frac{\partial H}{\partial p}=\frac{p}{m1+m2}\)
en
\( \dot{p}=-\frac{\partial H}{\partial x}=(m1-m2)g\)
Combineer deze 2 ( schrijf p uit en diferentieer) volgt
\( \ddot{x}= \frac{m1-m2}{m1+m2}g\)
.
Hieruit zie je hoe de versnelling dus berekend wordt (op heel uitgebreide wijze)
De netto kracht wordt berekend door als je vanuit 1 gewicht (zeg m1) kijkt, trekt het andere gewicht hem via het touw omhoog
\(f2= -m2 g\)
... De zwaartekracht trekt gewichtje 1 omlaag met
\( f1=m1 g \)
Dus de totale kracht is dan
\( f=f1+f2= (m1-m2)g \)
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is