K. Jansen
Artikelen: 0

Jongen van 13 krijgt levenslang voor verkrachten lerares

Omdat ik dit toch wel een heel bizar artikel vind. Had ik graag willen weten wat jullie hier van vinden?

Ik vind levenslang voor een 13 jarige jongen echt nergens op slaan, oke wat hij heeft gedaan valt niet goed te praten maar levenslang is echt belachelijk.

Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=495578&c=122
JanMeut

Re: Jongen van 13 krijgt levenslang voor verkrachten lerares

Ik ga er vanuit dat iemand die dat doet niet helemaal normaal is. Daarvoor heb je in Nederland jeugd TBS.

Maar ik snap het wel, herhaling is kennelijk niet uitgesloten, lang niet iedereen kan behandeld worden. De psychiaters die dergelijke mensen behandelen staan ook voor een deel met hun handen in het haar. En zinloos geweld is in Engeland ook een hot topic!

Wat zou je moeten doen: ik denk toch proberen te behandelen, liever levenslang proberen zo iemand wel goed in de maatschappij te krijgen dan levenslang opsluiten. Daar betaal ik graag wat meer belasting voor.
Hallo1979

ja maar hallo een jochie van veertien hoe sterk kan zo iemand zijn? en levenslang? ik vind dat je zo'n straf niet mag geven aan een minderjarige...
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Veertje

Ik denk dat het slachtoffer hier zelf een heel duidelijke mening over heeft. Ik heb zelf geen idee hoe gewelddadig die verkrachting was en kan er dan ook geen duidelijke mening bij hebben hoe gestoord deze jongen werkelijk is. De rechter zal meer informatie hebben gehad, denken jullie niet?
JanMeut

Ik denk dat het slachtoffer hier zelf een heel duidelijke mening over heeft. Ik heb zelf geen idee hoe gewelddadig die verkrachting was en kan er dan ook geen duidelijke mening bij hebben hoe gestoord deze jongen werkelijk is. De rechter zal meer informatie hebben gehad, denken jullie niet?
Ook omdat ik misschien niet duidelijk was: een 12 jarige (inmiddels 13) verdient een dergelijke straf in geen omstandigheid. Al had hij een hele stad uitgemoord.

Er zijn hier hoe dan ook een aantal volwassenen in gebreke gebleven, die zijn verantwoordelijk, op die leeftijd is dat nog niet aand e orde.
Hallo1979

ja zon jongen moet toch behandelt worden? niet gewoon in de gevangenis gegooit?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Handsome Bill

ja maar hallo een jochie van veertien hoe sterk kan zo iemand zijn? en levenslang? ik vind dat je zo'n straf niet mag geven aan een minderjarige...

ook niet als die minderjarige met een bom in zijn jas een trein opblaast bijv?
de groeten,

H Bill
JanMeut

ook niet als die minderjarige met een bom in zijn jas een trein opblaast bijv?

Wat iemand van 12/13 ook doet hij of zij is in het uiterste niet verantwoordelijk voor zijn daden. Hier heeft iemand -een volwassene- zitten suffen (en waarschijnlijk meer dan één). Die mensen of een systeem dat dat toelaat moet je aanpakken.
Mrtn

Zitten suffen of het kind die kant op gewezen. Kinderen zijn gemakkelijk te vormen en hebben op die leeftijd weinig tot geen vermogen zelf tot dergelijke zaken te besluiten. Dit kind heeft of aangeboren/ontwikkelde stoornis of een afwijking in het gedrag voortkomend uit (een gebrek aan) opvoeding.

Mijn buurman is een persoon met een kort lontje, die graag harde (volume) muziek draait, dagelijks joints rookt waar zijn kinderen bij staan, wel geld heeft voor spoilers en een herrie-uitlaat maar niet voor zijn kinderen en deze om de dag -door de muur goed hoorbaar- de huid vol scheldt. Hij is ongeschikt als ouder.

Dit is terug te vinden in de kinderen.

Klachten/meldingen tegen hem als ouder lopen overigens. Mijn moeder probeert de kinderen waar kan op te vangen/te ondersteunen/de vader tot zinnen te brengen..

Wat ik wil zeggen: voor wat die jongen op 12 jarige leeftijd heeft gedaan is hij maar zeer beperkt verantwoordelijk. Volgens mij ligt de oorzaak in de omgeving waarin het kind is opgegroeid. Levenslange gevangenisstraf voor een 13 jarige is naar mijn mening waanzin. Probeer die jongen te helpen en hij heeft wellicht een heel leven voor zich. Stop hem weg en hij leeft zijn leven in gevangenschap.

Veertje heeft ook gelijk..

Dan nog vind ik dat je zo'n jongen moet proberen te helpen en niet levenslang opsluiten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
woodstock

Mrtn schreef:Mijn buurman is een persoon met een kort lontje, die graag harde (volume) muziek draait, dagelijks joints rookt waar zijn kinderen bij staan, wel geld heeft voor spoilers en een herrie-uitlaat maar niet voor zijn kinderen en deze  om de dag -door de muur goed hoorbaar- de huid vol scheldt. Hij is ongeschikt als ouder.

Klachten/meldingen tegen hem als ouder lopen overigens. Mijn moeder probeert de kinderen waar kan op te vangen/te ondersteunen/de vader tot zinnen te brengen..
Mee eens, je moet een bommer-rijbewijs hebben als je een brommertje

rijdt, maar geen "ouderschaps-bewijs" als je kinderen wilt.

Maar ja, wie wat en hoe gaat dat regelen? (zonder discriminerend te worden.)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
deosolis

Mrtn schreef:Zitten suffen of het kind die kant op gewezen. Kinderen zijn gemakkelijk te vormen en hebben op die leeftijd weinig tot geen vermogen zelf tot dergelijke zaken te besluiten. Dit kind heeft of aangeboren/ontwikkelde stoornis of een afwijking in het gedrag voortkomend uit (een gebrek aan) opvoeding.

Mijn buurman is een persoon met een kort lontje, die graag harde (volume) muziek draait, dagelijks joints rookt waar zijn kinderen bij staan, wel geld heeft voor spoilers en een herrie-uitlaat maar niet voor zijn kinderen en deze  om de dag -door de muur goed hoorbaar- de huid vol scheldt. Hij is ongeschikt als ouder.

Wat ik wil zeggen: voor wat die jongen op 12 jarige leeftijd heeft gedaan is hij maar zeer beperkt verantwoordelijk. Volgens mij ligt de oorzaak in de omgeving waarin het kind is opgegroeid. Levenslange gevangenisstraf voor een 13 jarige is naar mijn mening waanzin. Probeer die jongen te helpen en hij heeft wellicht een heel leven voor zich. Stop hem weg en hij leeft zijn leven in gevangenschap.

Veertje heeft ook gelijk..

Dan nog vind ik dat je zo'n jongen moet proberen te helpen en niet levenslang opsluiten.
Maar is dit niet, een beetje door te trekken naar alle misdadigers,of toch de meeste.

Zou men in feite niet iedere misdadiger moeten proberen te helpen.
JanMeut

Maar is dit niet, een beetje door te trekken naar alle misdadigers,of toch de meeste.

Zou men in feite niet iedere misdadiger moeten proberen te helpen.
Dat is ook een van de doelen van ons rechtssysteem. Echter dat is niet het enige, er moet ook bijvoorbeeld wreking van het onrecht plaatsvinden.

Het verschil tussen dit specifieke geval en misdadigers die wel meerderjarig zijn is dat de laatste groep wel zelf verantwoordelijk wordt gesteld. Meestal terecht naar mijn idee.

Terug naar “Rechtswetenschappen”