Moderator: Rhiannon
E.Desart schreef:
Mensen proberen jouw zin in context te krijgen. Als jij niet duidelijk maakt dat jij refereert naar de lichtflash van een kernexplosie kan ik mij hierbij iets voorstellen (of dat mensen hoegenaamd geen beeld hebben van zo'n flash). Hersenen proberen zinnen te verstaan binnen een context, geen losse woorden.
Ik kan het begrijpen dat je het een of twee keer opnieuw moet horen/lezen als het zomaar uit de lucht komt vallen, maar als je er zelfs na 5 keer herhalen nog geen woord van verstaat, klopt er iets niet. Als iemand mij geheel onverwachts iets zou vragen als: "Wat je wat dat is als je in een stad een luid van laag naar hoog en van hoog naar laag gaand geluid hoort dichterbijkomen?", zou ik het waarschijnlijk ook niet onmiddellijk begrijpen, maar na een paar keer zou ik die zin wel verstaan.Als wij over kernexplosies bezig zijn, of mijn interesse gaat om een of andere reden in die richting (als is het maar richting natuurkunde), is jouw vraag over die lichtflash heel duidelijk. Als een dergelijke vraag zomaar uit de lucht komt vallen, en er is geen enkele reden om een dergelijke context te vermoeden, zou ik jouw betrokken vraag ook 3 x lezen om de bedoeling te kennen (dus de zin te verstaan).
En er scheelt niets met uw articulatie?Ik kan het begrijpen dat je het een of twee keer opnieuw moet horen/lezen als het zomaar uit de lucht komt vallen, maar als je er zelfs na 5 keer herhalen nog geen woord van verstaat, klopt er iets niet.