-En het geweten is m.i. dan niets anders dan een logisch overwegen van wat 'goed'- of kwaad en slecht - is zowel individueel als collectief ; en dat is dan ethiek ...; maar ook aan dat geweten moet gesleuteld worden en moet men in opgevoed worden .
Het ligt eraan op welk niveau en of er een drang naar eigen gewin is.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...=102827&hl=
Steekt schril af bij een moeder van 3 kinderen met een man welke werk heeft waarbij het minimumloon wordt verdiend en moet rondkomen met wat er is.
Je hoort nooit dat een manager die een bonus van pakweg 500.000 euro heeft gekregen 200 van dit soort gezinnen blij maakt met een gift van 2500,-
Het is altijd moeilijk om te beslissen in situaties waarbij het aan komt op delen met de naaste.
Ik zag gisteravond op tv (Belgen in de rimboe) nog hoe vanzelfsprekend het is om elkaar te helpen ook door de ander op zijn plichten ten opzichte van de medemens te wijzen.
Lukt het niet alleen dan kan je rekenen op de onvoorwaardelijke hulp van de stamgenoten.
Ik doe dan wel HET VLOTJE.
Dan vraag ik(bijvoorbeeld aan het gezin met de 3 kinderen) wat hij of zij zal doen wanneer ze met een boot op het midden van een groot meer omslaan en er 4 vlotjes overblijven waar zodat er 1 niet de rand van het meer zal bereiken en het er levend af zal brengen.
De reaktie van de kinderen is vrijwel altijd dat pappa of mamma eerst moeten maar dat resulteerd weer in een vreselijke keus voor de pappa of mamma.
Een vader bekende mij dat hij puur uit overlevingsdrang (waarschijnlijk zeker) zelf een vlotje zal gaan nemen.