wijsneus
Artikelen: 0

Eerlijkheid gebonden aan opleiding?

Mij is het volgende bericht in de krant opgevallen:

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/ka...den-kruipruimte.

en

http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinc...in_kruipru.html

De eerlijkheid van deze bouwvakker is dus zonder twijvel latent aanwezig.

In dit http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...;hl=bestuurders topic zijn wat huzarenstukjes van hoger opgeleide personen bijeen gescharreld en die liegen er niet om.

Dit opgeteld bij de enorme bedragen die tandartsen en- techniekers#hoger ziekenhuispersoneel#chirurgen# anesthesisten enz...in rekening brengen bij de ziekenfondsen(de klant hoeft toch niks meer dan zijn eigen risiko te betalen en wat weet ie nou echt van wat zoiets kost)of zorgverzekeraars zoals het tegenwoordig heet.

Krijg ik de indruk dat tijdens de hogere opleiding meer wordt geleerd dan alleen vakkunde en -trots maar net als in de gevangenis - the brothers in arms - elkaar doorgeven hoe je meer uit je aktiviteiten kan halen.
317070

Re: Eerlijkheid gebonden aan opleiding?

Heb je een probleem met monsterlonen?

Naar mijn mening leven we nog steeds in een kapitalistische samenleving, en een bedrijf heeft dan ook het recht (niet enkel juridisch) om zijn werknemers te belonen zoals ze dat wilt (zolang dit niet schaadt aan de werknemer). Indien iemand zo een monsterpremie krijgt, dan zal hij naar inziens van het bedrijf het ook verdiend hebben. Iemand anders moet zich daar mijn inziens niet mee moeien....
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
wijsneus

317070 schreef:Heb je een probleem met monsterlonen?

Naar mijn mening leven we nog steeds in een kapitalistische samenleving, en een bedrijf heeft dan ook het recht (niet enkel juridisch) om zijn werknemers te belonen zoals ze dat wilt (zolang dit niet schaadt aan de werknemer). Indien iemand zo een monsterpremie krijgt, dan zal hij naar inziens van het bedrijf het ook verdiend hebben. Iemand anders moet zich daar mijn inziens niet mee moeien....
Jouw vraag...Nee,ik verdien erg goed.

Ik bemoei mij niet met het feit dat een bedrijf,dat een zeker divident uitkeerd als zoethoudertje voor de aandeelhouders,eerst,,the boys at the top''verwent.

Het recht is juridisch misschien aan hun kant,maar,is het eerlijk om alleen de winst te verdelen over de toch al best beloonde bovenlaag.

...kapitalistische samenleving...Kan een kapitalist geen verdeling in rechtvaardigheid toepassen omdat dat niet meer bij hem past.

Je geeft de naam monsterpremie dat geeft enigszins aan dat het groot en niet mooi is.

Het is goed te weten wat er voor nodig is om eerlijk een verdeling te maken;kijk

http://www.zibb.nl/10252813/Personeelszake...s-5000-euro.htm

hebben de afnemers dan niet recht op een deel van de bedragen?

Ik mag stellen dat iemand met een laag inkomen/opleiding er net zo hard voor moet werken om ervoor te zorgen dat de automatische incasso's betaald worden als de werknemers van genoemd bedrijf;iets terugeven aan waar dat vandaan komt is kennelijk geen optie.(Eerlijkheid?)
317070

wijsneus schreef:Jouw vraag...Nee,ik verdien erg goed.

Ik bemoei mij niet met het feit dat een bedrijf,dat een zeker divident uitkeerd als zoethoudertje voor de aandeelhouders,eerst,,the boys at the top''verwent.

Het recht is juridisch misschien aan hun kant, maar, is het eerlijk om alleen de winst te verdelen over de toch al best beloonde bovenlaag.

...kapitalistische samenleving...Kan een kapitalist geen verdeling in rechtvaardigheid toepassen omdat dat niet meer bij hem past.
Tuurlijk wel, en het gebeurt dan ook vaak. Dit geeft mijn inziens geen reden tot klagen als het dan eens niet gebeurt. Zoals gezegd, indien een werknemer vindt dat de verloning niet 'eerlijk' is, dan moet hij/zij andere horizonten gaan opzoeken om dit probleem op te lossen.
Je geeft de naam monsterpremie dat geeft enigszins aan dat het groot en niet mooi is.
Niet bevooroordeeld zijn ;) ik ben altijd al fan geweest van dingen als:
Het is goed te weten wat er voor nodig is om eerlijk een verdeling te maken;kijk

Hebben de afnemers dan niet recht op een deel van de bedragen?

Ik mag stellen dat iemand met een laag inkomen/opleiding er net zo hard voor moet werken om ervoor te zorgen dat de automatische incasso's betaald worden als de werknemers van genoemd bedrijf;iets terugeven aan waar dat vandaan komt is kennelijk geen optie.(Eerlijkheid?)
Natuurlijk is dit eerlijk, beide bedrijven hebben recht om hun personeel "extra's" te geven zoals ze dat willen. Dat Essent nu toevallig een tijdelijke(!) band heeft met enkele afnemers, moet toch niet betekenen dat er iemand een extraatje kan eisen/verwachten/krijgen? Essent verloont zijn werknemers, waarschijnlijk met het oog om er in de toekomst gemakkelijker te kunnen werven en om de productiviteit te verhogen, het bedrijf heeft daarentegen geen enkel belang om dit te doen bij hun afnemers, omdat die louter hun contract moeten nakomen. Bovendien heeft Essent geen verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn afnemers. Het staat de afnemers wel vrij om iets soortgelijks te doen als ze dit willen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”