Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Herodotus
Artikelen: 0

Re: Wie zijn wij?

E.Desart schreef:Je blijft in circeltjes draaien:

Hier het PUBLIEK profiel van Herodotus:

Leeftijd onbekend

Geslacht onbekend

Locatie onbekend

Verjaardag onbekend

Interesses: Geen informatie

Vakgebied: Geen informatie

Opleidingsniveau: Geen informatie

Anoniemer kan niet. Waarom?
De enige reden dat ik die gegevens niet hebt ingevuld is dat ik er persoonlijk geen belang aan hecht.

Aangezien het voor jou klaarblijkelijk wel belangrijk is:

[invulling van het profiel door Herdotus is geknipt. Dat mag hij op zijn profielpagina doen]
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Herodotus

De invoering van het paspoort met vingerafdruk in Nederland en de registratie daarvan in een databank is, zoals Topicstarter stelt, met relatief weinig discussie ingevoerd. Annemarie Sprokkereef heeft in deiverse publicaties kritiek geuit. Niet zozeer de oplslag in het paspoort zelf van de vingerafdrukken (die volgens een EU richtlijn verplicht is) maar het opzetten van een databank met deze gegevens.
Tja, als je de opslag van vingerafdrukken in het paspoort gebruikt om te beoordelen of iemand daadwerkelijk is, wie hij claimt te zijn d.m.v. een identiteitsbewijs, dan zul je die gegevens ook moeten bewaren.

Anders heeft dat geen zin. En dan zullen er vervolgens fouten mee gemaakt worden.
Vorige week liep ik de hond uit te laten en zag een bos sleutels te liggen en raapte deze op. Omdat mijn burgerzin op dat m oment op een laag pitje stond (oa omdat ik binnen enkele weken 3 boetes van €60 had gekregen vanwege "hond niet aangelijnd") liet ik de bos weer vallen. ik bedacht later dat als een politieman de bos sleutels zou vinden en er bleek verband te zijn met een misdaad dan stonden mijn vingerafdrukken er op... Gelukkig staan mijn vingerafdrukken nu nog nergens geregistreerd.
Wat een slecht excuus om een bos sleutels te laten liggen ;)
esmaralda

Herodotus schreef:Waarom wordt er anoniem gestemd? Waarom....

(1)Jezelf zijn in de openbaarheid is inderdaad lastiger dan in anonimiteit.

Het wegnemen van anonimiteit....

(2)Maar wel met mogelijk negatieve consequenties voor anderen waarvoor je niemand ter verantwoording kunt roepen.
(1)Jezelf zijn hoeft niet lastig te zijn in openbaarheid,lekker thuis of anoniem

{edit mod: het profiel invullen van een forumlid is nu afgewerkt]

(2)wie wordt er volgens jou voor welke mogelijke consequenties ter verantwoording geroepen?
Adpruys

Herodotus schreef:Tja, als je de opslag van vingerafdrukken in het paspoort gebruikt om te beoordelen of iemand daadwerkelijk is, wie hij claimt te zijn d.m.v. een identiteitsbewijs, dan zul je die gegevens ook moeten bewaren.

Anders heeft dat geen zin. En dan zullen er vervolgens fouten mee gemaakt worden.
Bij een controle van de identiteit wordt de foto en nu dus ook eventueel de vingerafdruk in het paspoort vergeleken met het uiterlijk en de vingerafdruk van de persoon. Daar hoeft geen databank aan te pas te komen. Als er een databank is kan deze fungeren als controlemiddel of er niet geknoeid is met het paspoort. Ik denk niet dat dit in de praktijk veel zal gebeuren. Met de pasfoto gebeurt dit doorgaans ook niet. Een databank kan aan de andere kant ook weer fraude in de hand werken. Zo kunnen vingerafdrukken van derden op een plaats delict gedeponeerd worden en kan een databank gehackd worden.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Herodotus

(2)wie wordt er volgens jou voor welke mogelijke consequenties ter verantwoording geroepen?
Niemand in het geval van een anoniem onderzoek.

De perfecte bronbescherming dus.

Onderzoeken worden bijvoorbeeld in de media vaak gebruikt om iets te onderbouwen.
Bij een controle van de identiteit wordt de foto en nu dus ook eventueel de vingerafdruk in het paspoort vergeleken met het uiterlijk en de vingerafdruk van de persoon. Daar hoeft geen databank aan te pas te komen. Als er een databank is kan deze fungeren als controlemiddel of er niet geknoeid is met het paspoort. Ik denk niet dat dit in de praktijk veel zal gebeuren. Met de pasfoto gebeurt dit doorgaans ook niet. Een databank kan aan de andere kant ook weer fraude in de hand werken. Zo kunnen vingerafdrukken van derden op een plaats delict gedeponeerd worden en kan een databank gehackd worden.
Heb persoonlijk geen problemen met vingerafdrukken in het paspoort.

Een vingerafdruk beschouw ik niet als een etnische registratie maar als een persoonsgebonden registratie.
wijsneus

Herodotus schreef:Niemand in het geval van een anoniem onderzoek.

...

Een vingerafdruk beschouw ik niet als een etnische registratie maar als een persoonsgebonden registratie.
Een pasfoto is over het algemeen al een etnische registratie en die MOET op de I.D.aanwezig zijn!.

Wanneer de etnischiteit een rol gaat spelen bij de legitimatie van de persoon is er eigenlijk al iets mis is met degene die om de I.D. vraagt,of zijn meerdere(n).

Eigenlijk heeft degene die erom vraagt dan geen I.D. meer nodig voor zijn doel.

Wie zij wij?- is iets anders dan - Wat zijn wij? en daar mag het bij identificatie in eerste aanhef niet om gaan.

Terug naar “Politicologie en Economie”