michielbong schreef:Maar wie zegt dat de wetten ervoor zorgen dat wij als mens, de omgeving beschouwen zoals die ook is?
Het leuke van dit onderwerp is, is dat elke stelling die word gedaan wel onderuit te halen is.
Zolang je geen axioma's aanneemt, kun je niets. Neem je een axioma zoals geloof of ratio aan, dan kun je pas discussieren. Neem je geen axioma aan, dan kun je nog geen boterham eten.
michielbong schreef:En ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat wij als mens (nog) niet in staat zijn de ultieme kennis te kunnen bereiken.
Wel hoop ik dat we stap voor stap dichterbij komen. En ik denk dat de kwantum mechanica een goede stap vooruit is.
En wat al is gezegd, het is moeilijk om deze ultieme waarheid te verkrijgen aangezien we zelf deel uitmaken ervan.
Een nog groter probleem is dat als alles bestaat uit object <> subject relaties, je nooit en dan ook echt nooit iets 100% zeker over het object kunt weten. De verbinding tussen object en subject is een subjectieverde.
Daarnaast kun je als je nog niet alles weet, nergens met volledige zekerheid wat van zeggen. Het ene ding dat je nog niet wist, kan net de boel weer veranderen. Hoe kun je uberhaupt weten of je alles weet? Lijkt me lastig.
Men gaat er ook vanuit dat er meerder demensies zijn, en wat voor een invloed zullen die wel niet hebben?
Je hebt het hier over oudere mensen? Die hebben een vergrijzende invloed.
Just kidding.
Dat heeft dan ook weer te maken met het Higgs-deeltje waar ze in Cern naar op zoek zijn. Daarnaast willen ze er ook mee te weten komen of en hoe zwaartekracht uit een andere dimensie naar ons universum lekt e.d. Heel interessant!
michielbong schreef:Kortom, het is niet correct om te zeggen dat alles determinitsch is of dat er iets bestaat als vrije wil.
Ookal heb ik zelf er veel moeite om te accepteren dat er geen vrije wil zou zijn. En waar dat vandaan komt?
Ergens in je brein zit iets wat dat niet wil. Maar je hebt gelijk, er valt helemaal niets 100% zeker te zeggen over iets. Voor anderen die dit niet geloven: verdiep je eens in de epistemologie.
Descartes probeerde het eens met: "Cogito ergo sum" -> "Ik denk, dus ik ben." Maar daarbij twijfelt hij niet aan de ratio, niet aan de taal en maakt hierbij zelfs gebruik van logica -> ik denk DUS ik ben is een onderdeel van een redenatie. Volgens mij is dat een onderdeel van de propositielogica: als p, dan q.
michielbong schreef:Ik wil eindigen met een vraag: In de programmeertaal kent men "random" die dus willekeurig getallen kiest.
Maar ik neem aan dat hiervoor een procedure is? Nou is de een vraag: Hoe kan men een programma schrijven waarbij de variabelen niet
gekozen zijn door een bepaalde procedure?
Het antwoord lijkt me "nee", maar ik hoor graag wat meer hierover.
Het antwoord lijkt inderdaad nee, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. In computers wordt er volgens mij een pseudo-random waarde gegenereerd op basis van de cpu. Wel richting random, maar niet true random. Daarvoor moet je bij de kwantummechanica zijn.
Het schijnt namelijk dat in de kwantummechanica sommige meetresultaten geheel random zijn. Bijvoorbeeld bij radioactief verval van een stof, kan wel van een groot aantal gezegd worden dat de halfwaardetijd van het verval 100 jaar is, maar het is compleet willekeurig of de radioactiviteit van een bepaald atoom van die groep na honderd jaar wel vervallen is of niet.
In een computer bestaat er geen absolute willekeur of randomness. In de kwantummechanica wel. Dus je zou door het meten van radioactief verval of het meten van fotonen door zo'n spiegel etc., true random waarden kunnen verkrijgen.
Ramen!