Hallo alllemaal
in 2001 ondertekende ik een contract met daarin de volgende tekst:
"Na beeindiging der dienstbetrekking zal B gedurende 1 jaar nog zelf in enigerlei vorm een bedrijf, gelijk, gelijksoortig of verwant aan dat van A mogen vestigen, drijven, mededrijven, of doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, nog financieel, in welke vorm ook, of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zin, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin een aandeel hebben van welke aard ook. Bij overtreding van dit verbod verbeurd B ten behoeve van A een dadelijk en derhalve zonder sommatie of ingebrekestelling opvorderbare boete van E 500 voor elke overtreding en voor elke dag dat een overtreding voortduurt, een gedeelte van een dat voor een volle te rekenen, al het voorgaande onverminderd het recht van A op schadevergoeding"
"Op onderhavige overeenkomst is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing"
Toen ik dit in 2001 tekende betrok ik een marketing functie. Inmiddels (sinds 2007) zit ik een sales functie met wereldwijde dekking voor een aantal specifiek genoemde klanten.
Momenteel heb ik een aanbieding van een concurrent. Ook een sales functie maar voor andere klanten en geen wereldwijde maar binnen Noord-Europa.
Volgens een advocaat in Belgie zou het concurrentiebeding in Belgie geen stand houden. Maar aangezien het contract melding maakt van NL recht heb ik de volgende vragen
- Is deze bepaling conform NL recht toepasbaar (wellicht gezien het ontbreken van specifieke benaming welke werkzaamheden icm met de andere functie en/of het ontbreken van de geografische beperking?)
- Mijn aanstelling en officiële werkplek is in Belgie. Maakt het verschil wanneer het nieuwe contract in een ander land wordt aangegaan?
- Ik ga ongeveer 20% meer verdienen, thuiswerkplek (tov 160KM weg) en zie dit dus echt als een vooruitgang. Kan ik benadeeld worden door een concurrentiebeding (wanneer ik het relatiebeding natuurlijk in acht neem)
Ik kijk uit naar jullie reacties!