De leek
Artikelen: 0

Snelheid aarde en vorming maan, tegenstrijdig?

Ik ben zelf absoluut geen creationist, Maar ik vroeg me toch wat af. Ik ben op meerdere (Creationistische) sites tegengekomen dat de huidige theorie over de vorming van de maan tegenstrijdig zou zijn met de snelheid van de aarde om de zon. Natuurlijk geven zij dan meteen de verklaring 'God did it', Daar ga ik op een wetenschappelijk forum als deze dan ook absoluut niet in.

Ik vroeg me enkel af of dit argument ergens een punt heeft of dat het onzin is en waarom. Zou de aarde werkelijk veel sneller om de zon hebben moeten draaien als deze werd geschampt door een hemellichaam ter grootte van Mars? Is de snelheid van de aarde in de loop van miljarden jaren zo afgeremd dat deze gewoon de huidige snelheid heeft kunnen bereiken? Is de versnelling die zij weergeven overdreven, of is er iets anders dat hier een rol speelt?

De site waarop ik dit vond was deze:http://hoax.blog.nl/nederland/2009/02/26/m...darwin-onzin-is

Niet al te betrouwbaar nee, Het heeft weinig met de evolutietheorie van Darwin te maken dat klopt. Maar dit vroeg ik me dan toch af, En ik weet dat ik hier verheldering kan krijgen over de zaak ;)
anusthesist

Re: Snelheid aarde en vorming maan, tegenstrijdig?

Om zo’n grote maan te laten ontstaan, moet de inslag zo krachtig zijn geweest, dat de aarde veel sneller om zijn as zou moeten draaien.
Ik mis dan wel dat ze de rotatiesnelheid geven van vóór de inslag, want wie weet draait de aarde wel een stuk sneller.

En waarom zou de aarde per se sneller moeten draaien. Een inslag die tegengesteld gericht is aan de draairichting zou alleen maar de rotatiesnelheid doen verminderen.
Ook noemt het Dagblad het wel erg toevallig dat de maan precies groot genoeg is om de aarde bewoonbaar te houden. Door zijn grootte stabiliseert de maan het weer en veroorzaakt ze eb en vloed.
Als dat niet zo was waren er geen mensen om zich dit af te vragen natuurlijk. Maar goed, zonder eb en vloed was er ook wel leven hoor, alleen ander leven.
Ook draait ze even snel om haar eigen as als om de Aarde, zodat we op Aarde steeds dezelfde kant van de maan zien.
Dat heet tidel-locking, is niets bijzonders aan. Pluto en Charon zijn daar een extreem voorbeeld van.
En is de maan precies zo groot dat ze de zon exact kan verduisteren.
Measurements show that the Moon is receding from Earth at a rate of about 3.8 centimeters per year.

Bron: http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEhelp/ApolloLaser.html

...en dat laatste argument valt ook binnen een miljard jaar weg.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
De leek

Het is jammer dat ze geen natuurkundige berekeningen geven op die site en noch op de site van het reformatisch dagblad, waarnaar verwezen wordt. Wat ik eigenlijk concreet zou willen weten is wat voor een soort versnelling zo'n botsing met theia teweeg zou moeten brengen.

Ik weet dat F=m*a, Dus moet je ook wat weten over de dichtheid van theia en over de snelheid van de aarde voor de knal en die van theia. Zijn hier gegevens over? Is de huidige theorie over het ontstaan van de maan werkelijk inconsistent met de huidige snelheid van de aarde? Dat is wat ik me nu momenteel concreet afvraag.
jkien
Moderator

In 2001 heeft Canup een computersimulatie gepubliceerd in Nature die laat zien dat een bepaalde "giant impact" wel voldoet. Een enkel object ter grootte van Mars dat inslaat op de proto-aarde kan wel degelijk resulteren in de huidige massa's en impulsmoment van het aarde-maan systeem, en in een ijzerarme maan. (Samenvatting)

De vorming van de maan door een grote inslag is trouwens een hypothese met veel speelruimte, mij lijkt het geen serieus argument in het debat over evolutie en creationisme.
doctorandus

Beste mensen, naar mijn berekeningen bewegen aarde en maan zich om elkaar heen, met een punt in de ruimte op 4693 kilometer afstand van de aarde in de richting van de maan. Dat gaat als volgt: G is 5980, g is 74, afstand maan aarde 384000 km. Volgens de eenvoudige mechanica is G x a = g x (384000-a). Heb ik een rekenfout gemaakt? Aarde en maan draaien om een gezamelijke as die door dat punt gaat en loodrecht op de draairichting staat. Die as maakt een hoek van ongeveer 20 graden met de aardas. Als gevolg van de centrifugaalkracht vervormt de aarde een heel klein beetje en daarom vinden we de vloed zowel in de richting van de maan als in de tegenovergestelde richting.

Bedankt voor de aandacht antoon

Terug naar “Ruimtefysica”