Er zijn honderdduuzend dingen die ik me niet kan voorstellen en die toch zo zijn.
Dat is hier niet erg op zijn plaats als opmerking want ik denk dat er genoeg bezoekers van dit forum zijn die je kunnen voorrekenen wat de krachtwerking is van de lucht op het vliegtuig op basis van een benadering met het idee van luchtweerstand als krachtwerking. Als ik wat gegevens zou hebben in dit opzicht is dat zelfs voor mij vrij makkelijk te berekenen. Het verschil in valversnelling tussen vliegtuig en wat zich er in bevindt is dan ook makkelijk te berekenen en het resultaat zal bij lange na niet overeenstemmen met wat je op het filmpje ziet, zelfs niet op grote hoogte bij lage atmosferische dichtheid.
Tegen het eind van die vrije duik ondervindt je allang weer een duidelijk merkbare versnelling t.o.v. de cabine (die bij die hogere verticale snelheid duidelijk last van luchtweerstand begint te krijgen)
Dat dit - m.i. - zo niet werkt toont - hoop ik - het volgende.
Stel je twee cabines voor (gewoon van een kerktoren of flat is prima). In de ene bevindt zich een stalen bol van 50 kg die los op de grond ligt, de cabine zelf weegt plm hetzelfde.
In de andere bevindt zich exact dezelfde bol maar nu vastgeschroefd op de vloer of het plafond van de cabine.
Ik ben technicus en wil berekenen welk effect de luchtweerstand heeft op de valversnelling van de cabines.
F=m*a toepassend zou de cabine met het vastgeschroefde gewicht een versnelling van a=F/m in tegenovergestelde richting van de gravitatie kennen (vertraging om mijn part) die twee keer kleiner is dan bij de cabine waar dezelfde luchtweerstand (dus dezelfde krachtwerking) alleen werkt op de cabine en niet op wat zich er al dan niet zwevend in bevindt. m is dan voor de cabine met het losse gewicht twee keer kleiner. Iemand buiten zal beide cabines met volstrekt verschillende snelheden zien vallen.
Bedenk me trouwens dat wat je op het filmpje ziet (het net niet geheel gewichtloos zijn) ook goed is toe te schrijven aan het verschil in dichtheid tussen de lucht binnenin het vliegtuig en die buiten het vliegtuig.
Naarmate die dichtheid meer hetzelfde wordt (dus naarmate het vliegtuig lager komt zal de gewichtloosheid alleen maar toenemen) ga maar na wat er gebeuren zou als de lucht in het vliegtuig vacuum is en de rondzwevende personen een zuurstofuitrusting dragen.
In de ruimte (lage atmosferische dichtheid zou er nog van een ervaring van gewichtloosheid sprake zijn.
Naarmate het vliegtuig dichter bij de aarde terecht komt werkt het vacuum in de cabine als helium in een heliumballon. De resulterende valversnelling van de cabine is dan minder (bij een cabine die groot genoeg is zou de cabine uiteindelijk in een zwevende toestand komen op bepaalde hoogte).
Tegelijk blijft de valversnelling voor degenen in de cabine hetzelfde : 9,8 in vacuum.
met een valversnelling die afneemt naarmate de atmosfeer dichtheid toeneemt wordt de valversnelling tov de cabine ervaren in de cabine dus alleen maar groter.
Bij het filmpje is het andersom, de dichtheid in de cabine is groter en dus wordt de ervaring van gewichtloosheid alleen benadert. Immers voor het vliegtuig als geheel (inclusief bemanning) geldt eerst een iets andere resulterende valversnelling omdat die zich in lucht bevindt dichter bij vacuum, dus is de valversnelling lager alleen al op basis van archimedes.
De personen in het vliegtuig bevinden zich in een constante atmosferische dichtheid en hun valversnelling tov het medium war ze zich in bevinden en het vliegtuig blijft dan onveranderlijk. Het verschil bepaalt de ervaring van gewicht cq gewichtloosheid.