De vader van mijn vriendin heeft veel te maken met schilderijen. Bij het transport van de schilderijen gebeuren er nog wel eens ongelukken. De meest voorkomende hoogtes waar een schilderij van af valt zijn: 120 cm en 75 cm (vrachtwagen en tafeltje) De vraag van hem was hoeveel verschil in snelheid deze hoogte opleverd.
Om dit op te lossen heb ik de formules van de kinetische energie en de zwaarte energie gebruikt. ( er werd aangenomen dat het om een gewicht van 1 kg ging. ) Dat kwam uit op een snelheidsverschil van 1.8 kg.
Soms zit er echter een kist om heen, waardoor het gewicht 10 kg is. Toen ik hier weer mee ging rekenen, kwam ik (logischerwijs) op de zelfde snelheid uit. Wat voor mijn "schoonvader" natuurlijk belangrijk is: "welk schilderij word het meest beschadigt? die van 1 kg ( zonder kist ) of die van 10 kg ( met kist )" Hoe is dit het beste uit te rekenen? Hoe kun je het beste weergeven wat meer schade oploopt?
Iets van 10 kg komt toch wel harder aan? dan iets van 1 kg ook al valt het even snel? hoe geef je dit weer?
Nu ik dit type bedenk ik me dat arbeid misschien de manier is *pakt binas en een blaadje*