Moderator: Rhiannon
Wat u zegt klopt ten dele. Iedere lidstaat heeft inderdaad via volksvertegenwoordigers of door volksraadpleging (referendum) gekozen om lid te worden. De vergelijking met het de annexatie van Europa door A. Hitler is ook verkeerd.Buiten dat ik me volledig aansluit bij wat 317070 meldt bij punten 2 en 3 als reactie op dit stuk, wil ik nog even kwijt dat het een glasharde non-vergelijking is. De EU is een gemeenschap op basis van vrijwilligheid; iedere lidstaat heeft (al dan niet direct, meestal indirect via volksvertegenwoordigers) gekozen om lid te worden van de EU. Dat is totaal niet te vergelijken met overheersing d.m.v. oorlog. Als je dat niet snapt, dan heb je niet veel te zoeken in een EU-discussie.
Een veel gehoord argument, maar eigenlijk doet het niet terzake. Wij hebben in Nederland nu eenmaal geen bindend referendum. Referenda in Nederland zijn slechts raadplegend. Zelfs al zou zou er een opkomt van 100% zijn en was van die 100% ook weer 100% tegen de grondwet, dan nog kan die uitkomst geheel legaal genegeerd worden.Wat echter niet vergeten moet worden is dat tegenwoordig de EU zo'n complexe organisatie is geworden dat de wil van de individu niet gehoord wordt. Voordat men nu hier gaat beweren dat dat in een onze eigen parlementaire democratie ook niet het geval is, wil ik graag wijzen op het 'grondwet referendum'. De Nederlandse stemgerechtigden hebben een NEE laten horen als uitkomst van dit referendum. Het kabinet was echter een groot voorstander van dit referendum en daarom heeft beschaamd gereageerd op de uitkomst (tjah, het volk heeft nu eenmaal nee gestemd, maar ach die moet men eigenlijk ook niet voor vol aanzien), deze eigenlijk naast zich neer gelegd door niet de wil van het volk te verdedigen in Europa. Dit is volslagen ondemocratisch. Op ondemocratische wijze stemt ons kabinet wel in het Verdrag van Lissabon. Dit verdrag, welke nauwelijks significant afwijkt van het originele grondwet ontwerp, is ons zonder volksraadpleging door de strot geduwd. Slimme zet van Den Haag, daar de uitkomst van een tweede referendum waarschijnlijk dezelfde zou zijn geweest als de eerste. Het is ronduit verwerpelijk dat men hier pretendeert een volwaardige democratie te zijn - terwijl dat slechts ten dele zo is - en dat men met opgestoken vinger wijst naar landen die wij ondemocratisch achten.
Een drogreden. Omdat Iran een tegenstander van het Westen is en Islamitisch is ingericht zou elke Islamitische staat een tegenstander van het Westen zijn. Dat is natuurlijk een foute redenatie.Het is onwenselijk om in de EU een lidstaat te hebben - welke ook nog eens de grootste qua inwonertal zal worden - welke Islamitisch van karakter is. Zie het als het binnenhalen van de vijand, al is dit natuurlijk kort door de bocht. Het is wel zo dat de huidige Islamitische theocratieën (Iran, Saoedi-Arabië) tegenstanders van het Westen zijn en hun godsdienst daarvoor misbruiken of gebruiken.
Markteconomie lijkt me niet de belangrijkste factor. Zie ook de Kopenhagencriteria:De toetreding van voormalig Oostblok landen zie ik als minder bezwaarlijk. Er zou echter gewacht moeten worden met landen als Roemenië, Moldavië, Albanië, Servië en Macedonië. Deze landen moeten eerst bewijzen een goed functionerende markteconomie op te kunnen zetten en te handhaven. Er bestaat wetgeving waaraan deze nieuwe lidstaten moeten voldoen en deze moet strenger worden gemaakt.
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Criteria_van_KopenhagenVolgens deze zes criteria moet een kandidaat-lidstaat:
- over stabiele instellingen beschikken;
- de democratische principes respecteren;
- de mensenrechten respecteren;
- een functionerende markteconomie hebben die bestand is tegen de concurrentie van de interne markt;
- het acquis communautaire overnemen en toepassen in eigen land;
- een Europees land zijn.