Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
raf
Artikelen: 0

Re: Vliegen buiten de melkweg

Mooie uitleg over die "wormgaten". In de praktijk is daar nog niets van bewezen. Om weg te geraken van de aarde heb je al een ontsnappingssnelheid nodig van 11 km per seconde. Dan ben je nog altijd binnen ons zonnestelsel. Om weg te geraken van de aantrekkingskracht van de zon, moet er daar nog een flink schep boven op. De som van de massa's van al wat rond de zon draaid is te verwaarlozen tenopzichte van de massa van de zon. En dan heb je onze zon die samen met enkele miljarden soortgenoten ronddraaien rond één zwart gat. En opnieuw is de som van al die massa's die er omheen draaien te verwaarlozen ten opzichte van die massa van dat zwart gat. Alleen een zwart gat is in staat al die sterren gevangen te houden. Binnen een x-aantal miljarden jaren, zal de hele stelsel er door opgeslort zijn. Het zou volledig nutteloos zijn, om een ruimtesonde zo ver weg te zenden.

Tegen dat we dan een bericht ontvangen zijn we dan al duizenden jaren dood. En onze verre nakomelingen zullen andere zorgen aan hun kop hebben, als ze er tenminste nog zijn.
spitfire

Tijdreizen via een wormgat is alleen maar mogelijk als je een gebied in de ruimtetijd hebt dat negatief gekromd is. Een dedgelijk soort kromming zie je gewoonlijk bij een open oppervlak zoals het oppervlak van een zadel. Om een negatief gekromd gebied in de ruimtetijd te krijgen is er materie met een negatieve energiedichtheid nodig. Gewone materie heeft altijd een positieve energiedichtheid, zodat de ruimtetijd positief gekromd is. Een dergelijk soort kromming zie je gewoonlijk bij een gesloten oppervlak zoals het oppervlak van een bol.
...daar aan denkend lijkt het me onwaarschijnlijk dat een zwart gat gebruikt kan worden als wormgat. Eigenlijk is de term ''zwart gat'' hier misleidend, zoals al genoemd is het een enkel punt met oneindige dichtheid. de singulariteit. en geen letterlijk ''gat'' (of tunnel) van een kilometer of wat doorsnee. met de afmetingen van een zwart gat wordt vaak gedacht aan de horizon waaraan niks meer kan ontsnappen, de event horizon. Nou ben ik niet zo thuis in zwarte gaten (afgezien van het feit dat het me mateloos interesseert!) maar als men het plaatst op een raster zoals in de tekening dan lijkt het me waarschijnlijker dat beide ''throats'' bij elkaar komen tot een punt: de singulariteit. Daar aangekomen verval je in de singulariteit. Je kunt er niet langs of door, simpelweg omdat bij een toestand als singulariteit geen enkele natuurwet meer geldt. Ik denk dus dat het een ondoordringbare barriere is.
spitfire

@ raf,

Ik ben het helegaar niet met je eens. Een zwart gat in het centrum van een zonnestelsel slokt geenzins alle materie op, vrijwel alles draait er in een stabiele baan omheen. Het heet wel een zwart gat, maar het is geen stofzuiger met oneindige aantrekkingskracht. Enkel sterren die per ongeluk in de buurt komen worden verzwolgen. En uit ons zonnestelsel ontsnappen is reeds al gedaan door het vaartuig Voyager. Op de website van NASA kan je hier uitgebreid over lezen. Ook is er niet meer energie nodig om onze melkweg te ontsnappen dan dat er nodig is om aan de aarde te ontsnappen. Als dat wel zo was, dan hadden wetenschappers ook geen donkere materie nodig om te verklaren waarom het heelal uitdijt ipv samentrekt. De aantrekkingskracht van alle materie in het heelal is simpelweg veel te zwak en te ver van elkaar verwijderd om alles op zijn plaats te houden. was dat wel zo geweest dan hadden we geen planeten, zonnen e.d. maar een homogeen mengsel van alles.
raf

Hoe meer materie er in het zwarte gat terecht komt, hoe groter zijn massa en aantrekkingskracht, hoe meer materiaal erin verdwijnt. Zijn invloed wordt steeds groter. Het is zoals een kettingreactie. Het stopt als alle materie in een punt verzameld is. Van materie is dan geen sprake meer. Het is dan pure energie. Tenslotte materie en energie zijn één en dezelfde onder een andere vorm. Sterren komen niet per "ongeluk" bij het zwarte gat. Ze worden aangetrokken.
spitfire

Ik meen recent nog gelezen te hebben dat er wel degelijk een limiet aan een zwart gat zit. Ik zal even zoeken naar de link, het was op www.astrobio.net geloof ik. Ik weet ook niet hoe ik dat verder uit moet leggen, ik zoek het na.
De leek

Het is simpelweg te ver om zo'n afstand af te leggen. Het zou theoretisch kunnen, Geen enkele natuurwet houd je tegen maar met onze technologie is het gewoon onmogelijk.

We zouden wel het zonnestelsel ooit uitkunnen, De voyager 1 is al aan de rand van het zonnestelsel. Maar de volgende grote uitdaging is Mars en geloof me dat is ook al een hele pittige pil, Dus we kunnen in de komende millenia niet het sterrenstelsel uit denk ik zo ;)
The Illuminator

Ik heb het gelezen. En het plaatje bekeken. Toch snap ik iets niet. WAT maakt nou dat het MOGELIJK is een tijdreis te maken in een wormgat?

Hebben we hier niet ergens al een topic over?
-[center]Cogito ergo sum-[/center]
Rogier

Dus we kunnen in de komende millenia niet het sterrenstelsel uit denk ik zo ;)
Zulke ontwikkelingen gaan wel exponentieel he. Vanaf het eerste vliegtuig duurde het 66 jaar tot de naar de maan konden, 39 jaar later al naar Mars. Als we die toename kunnen vasthouden, zijn we over ongeveer anderhalve eeuw in staat de Melkweg te verlaten... Dus wie weet =D>
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
MacHans

Ik denk ook dat het niet zo heel lang zal duren voor we in staat zijn de Melkweg te verlaten. Het probleem is alleen dat de Melkweg zo'n 3000 lichtjaar dik is, en we volgensmij wel meer dan duizend lichtjaar van de rand afzitten. Dus zelfs als we nu een ruimteschip met de snelheid van het licht 'uit' de Melkweg laten vliegen, zal het alsnog zo'n duizend jaar duren voordat hij zich daadwerkelijk buiten de Melkweg bevindt (en nog eens duizend jaar voordat wij het bevestigende signaal hebben ontvangen =D> ).
anusthesist

Ik denk ook dat het niet zo heel lang zal duren voor we in staat zijn de Melkweg te verlaten. Het probleem is alleen dat de Melkweg zo'n 3000 lichtjaar dik is, en we volgensmij wel meer dan duizend lichtjaar van de rand afzitten. Dus zelfs als we nu een ruimteschip met de snelheid van het licht 'uit' de Melkweg laten vliegen, zal het alsnog zo'n duizend jaar duren voordat hij zich daadwerkelijk buiten de Melkweg bevindt (en nog eens duizend jaar voordat wij het bevestigende signaal hebben ontvangen =D> ).

Hoe is de grens van de melkweg gedefinieerd eigenlijk?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
qrnlk
Lorentziaan

Of misschien kunnen we in de toekomst mensen door een atoomscanner halen. En dan niet de mensen zelf, maar alleen de gegevens van alle atomen in hun lichaam (een soort blauwdruk of bouwplaat van jezelf) op een grote USB stick, samen met een atoom-reconstructor in een raket stoppen. En dat apparaat sturen we dan de ruimte in, geprogrammeerd om na een paar duizend jaar de atomen volgens het bouwplan weer in elkaar te zetten, en dan ben 'je' daar weer, buiten de melkweg.
Ik zit te wachten op Utility fog (The Stuff that Dreams Are Made Of?)... The Singularity is Near! =D>
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
raf

Moest het mogelijk zijn om op een onfeilbare veilige manier onze radioactieve afval de ruimte in te sturen, dan zou ik dat aanzien als een nuttige manier om aan ruimtevaart te doen. Onze aarde, die we voorlopig alleen maar in dromen massaal kunnen verlaten, zou daar heel wat beter door worden. Om grote projecten in de ruimtevaart te financieren en te realizeren, moeten alle landen in vrede leven en samenwerken. Dat is nu juist een van de grote struikelblokken.

Zolang we hier de zaken niet op orde kunnen brengen komt er weinig van ruimtereizen terecht. We hebben nog te veel geld nodig om wapens te kopen.
Rogier

Hoe is de grens van de melkweg gedefinieerd eigenlijk?
Ik zou zeggen, het minimale convexe opspansel van alle hemellichamen die we tot 'de Melkweg' rekenen.

Of het oppervlak van de vereniging van alle tetraëders die door alle mogelijke combinaties van 4 verschillende hemellichamen uit de Melkweg worden gevormd.
Moest het mogelijk zijn om op een onfeilbare veilige manier onze radioactieve afval de ruimte in te sturen, dan zou ik dat aanzien als een nuttige manier om aan ruimtevaart te doen.
Wellicht is het dan beter om die troep de zon in te schieten? Of richting het zwarte gat in het centrum van de Melkweg? Dan is het helemaal netjes opgeruimd =D>

Vooralsnog kost het bouwen en lanceren van een raket met die rommel aan boord meer vervuiling dan we ermee kwijtraken, maar het is hopelijk een kwestie van tijd voordat we voorbij break-even komen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

Lijkt me erg boeiend! Ga me daar ff verder in verdiepen als ik tijd heb. Dank voor de tip! Afbeelding
Klintersaas
Social:

Hebben we hier niet ergens al een topic over?
Ja.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”