Persoonlijk vind ik het onderwerp waar hier over wordt gefilosofeerd, iets te ver gaan. Ik bedoel: wij als mensen kunnen er in mijn ogen niet achter komen waarom deze jongen zelfmoord heeft gepleegd. Hij kan dan een hoog iq hebben gehad, maar dat hoeft niet de reden te zijn van zijn daad. Het is voor een ander het makkelijks om te weten waarom iemand zulk soort dingen doet, dus wordt er maar gezegd dat het door zn iq is gekomen. Dan hebben jullie in ieder geval een excuses om maar niet verder te hoeven denken dan dat.
Niemand weet zeker waarom hij zelfmoord gepleegd heeft, behalve (misschien) de jongen zelf. Maar omdat we iets niet zeker weten, betekent dat toch niet dat er niet over gepraat mag worden? Het wordt hier toch niet gedaan op een onrespectvolle manier, en er wordt ook niet gezegd dat zijn IQ zeker de reden van zijn zelfmoord is, dus zie ik het probleem niet...
En niet verder hoeven denken? Hoe kan er verder gedacht worden als er van alle mensen die reageerden maar één iemand de jongen kent? 't Is volgens mij trouwens niet zo dat er iemand verplicht is om te denken over de zelfmoord van iemand anders, dus een excuus is niet nodig.
Er zijn zoveel mensen die zelfmoord plegen helaas, en de reden waarom is nou eenmaal niet altijd bekend of onduidelijk. Maar waarom willen wij mensen altijd weten waarom iets gebeud? Ik denk om het een plekje te kunnen geven. Maar naar mijn idee kan dat ook op een andere manier! Alles te onderzoeken maakt namelijk niet gelukkig. Dus denk ik: laat de dingen lekker bij de mensen waar ze horen, en vind het jammer wat hij / zij in zo'n geval heeft gedaan, maar accepteer het. Hij heeft er vast een goede reden voor gehad, ookal begrijpt de medemens dat niet altijd. Maar lang niet alles is te begrijpen, accepteer dat en omarm dat.......want echt: niemand wordt er beter van om alles te weten.
Voor jou kan dat op een andere manier, voor vele anderen misschien niet.
Nee, inderdaad, maar erover denken kan interessant zijn (hoe hard dat ook klinkt, als het over dat soort onderwerpen gaat), én men kan er iets uit leren. En vooral dat laatste lijkt me wel een goede reden om erover te denken. Misschien kan men uit de zelfmoord van de ene persoon iets leren om de zelfmoord van een andere persoon te voorkomen.
Waarom quote je mij trouwens? Ik zie niet direct wat mijn reactie met dejouwe te maken heeft...
Vroeger Laura.