anaxbeatis
Artikelen: 0

Re: De drie groten uit de filosofie

En wat betreft Plato en quantumfysica... Ik denk dat met heel die ontwikkeling van de uitgebreide reeks van wetten en constanten de wereld steeds meer een platoons karakter heeft gekregen. Of dat de wereld eigenlijk een grieks karakter heeft gekregen, zozeer als de Griekse filosofie doordrenkt is van het denken van orde in of achter wat er zich maar voordoet aan wereld.
Waarop baseer je die gedachte?
Maar ondertussen is het maar zo dat we kunnen vaststellen dat die wereld zich voordoet als vanuit orde, waarna het nog een heel andere vraag is of die orde wel werkelijk bestaat, hoezeer het ook verleidelijk is te denken dat zij werkelijk bestaat.

Als de wereld zich voordoet vanuit orde, waarom zouden wij dan moeten aannemen dat die orde niet bestaat? Waarom zou dat logisch zijn?
Valere De Brabandere

anaxbeatis schreef:Ik zie nog steeds geen enkele relatie met de quantumfysica. Nogmaals, het is een formule bedoeld om een natuurkundig verschijnsel te verklaren. Jij trekt het helemaal in het transcendente, maar er is naar mijn mening geen enkele aanleiding om dat te doen en dat wordt ook op geen enkele manier gesuggereerd, noch in het kopenhaagse model noch in het vele-wereldenmodel. Dat het theoretisch mogelijk is dat er meerdere universa zijn wil niet zeggen dat die wijzen op een 'transcencente' wereld. Dat wat we (nog) niet weten is niet per definitie transcendent.

Aan de manier waarop je e=mc2 gebruikt kan ik in alle eerlijkheid gezegd geen touw vastknopen. Je legt ook nergens uit waarom je willekeurig welke begrippen zou kunnen copy-pasten, in deze natuurkundige formule plakken en dan verwachten dat dit nog betekenis heeft. Die discussie ga ik niet overdoen, want die is - terecht naar mijn mening - op slot gedaan.

Het lijkt me dat je aan het speculeren bent. En dat is niet hetzelfde als gedisciplineerd filosofie bedrijven.
--De formule E=mc2=Psy is een louter filosofische formule, een symbool voor dat ongekende 'meer', dat er in onze realiteit moet zijn .

--. Allemaal aspecten, die we in onszelf ontdekken : wil, verstand, bewustzijn, finaliteit, enz., dus zaken waaraan niet te twijfelen valt .

--Waarom zou ook de exacte wetenschap daar geen nut kunnen uithalen ?
317070

Valere De Brabandere schreef:--De formule E=mc2=Psy is een louter filosofische formule, een symbool voor dat ongekende 'meer', dat er in onze realiteit moet zijn .

--Waarom zou ook de exacte wetenschap daar geen nut kunnen uithalen ?
Bedoel je dan niet dat de psyche dan een vorm van energie is? Want nu schrijf je dat de Psyche energie IS. Dit zou impliceren dat je een psyche hebt die überhaupt waarneembaar, en zelfs meetbaar is. Ik zou graag weten hoe je dit zou doen? Tot dat opgelost is kan de exacte wetenschap er GEEN nut uit halen. Overigens heb ik moeite met iets als een "filosofisch formule" die niet exact verwoordt wat je wil zeggen.

Overigens wil ik je er op wijzen dat er aan de Kopenhaagse interpretatie van de quantum-theorie, samen met alle consequenties van de EPR-paradox en de experimenten van Bell, NIETS transcendent is, impliceert, aanwijst, veroorzaakt of doet vermoeden. Wat je beweert lijkt me zoals je het nu verwoordt nauw aan te sluiten bij quantum-mystiek.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
anaxbeatis

@ 317070,

QFT
Benedict Broere

anexbeatis,

Waarom denk je dat ik dat woord 'godsbewijs' tussen haakjes zet?

Wat betreft het Griekse karakter van de wereld tegenwoordig, zie de Griekse filosofie, te beginnen bij Thales.

Bestaan de Wetten van Newton werkelijk, in een Platoonse werkelijkheid? Het vigerende reductionistisch materialisme ziet het als projectie.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
anaxbeatis

Mijn opmerking over het godsbewijs van Kant was gericht aan Valère de Brabandere.

Van de rest van wat je zegt begrijp ik helaas niets.
Benedict Broere

Oh jee.

Dan maak je het mij wel moeilijk.

Neem de Wet van Ohm. Bestaat die werkelijk, metafysisch, ontologisch, of is het onze fictie?

De Grieken hadden er doorgaans geen enkel probleem mee om zoiets als ook daadwerkelijk werkelijk te denken.

Maar tegenwoordig zien we het meer als fictie, provisioneel: het werkt, maar morgen kan het anders zijn. Nieuwe fictie, wachtend op bijstelling.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
anaxbeatis

Neem de Wet van Ohm. Bestaat die werkelijk, metafysisch, ontologisch, of is het onze fictie?
Het lijkt mij wel dat de wet van Ohm bestaat. In meerdere opzichten. Hij bestaat als opgeschreven formule en die formule is geen verzinsel, maar gebaseerd op verschijnselen die keer op keer worden waargenomen. De onderliggende verschijnselen bestaan ook lijkt me, er wordt immers dagelijks met de formule gewerkt en als het alleen maar fictie zou zijn zou dat toch niet kunnen, dan hadden we dat allang moeten merken.
Maar tegenwoordig zien we het meer als fictie, provisioneel: het werkt, maar morgen kan het anders zijn. Nieuwe fictie, wachtend op bijstelling.
Ik weet niet wie dat zijn, die 'we' die dat tegenwoordig als fictie beschouwen. Ik denk dat niemand met een beetje verstand van natuurkunde twijfelt aan het bestaan en de werking van de verschijnselen die ten grondslag liggen aan de wet van Ohm en dat zeker niet als fictie beschouwt.

Als je zegt: de wet van Ohm is een onderdeel van het geheel van onze kennis, onze kennis breidt zich voortdurend uit en dat zou ook kunnen betekenen dat we op een gegeven moment ook meer kennis verkrijgen over de verschijnselen m.b.t. bijvoorbeeld de wet van Ohm, dan zou ik daarmee akkoord kunnen gaan. Dat betekent echter niet dat onze kennis van nu niets waard is niet zou bestaan.

Om de hele wet van Ohm in twijfel te trekken en te suggereren dat het niets anders dan fictie is - nee, dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk, omdat er niets is dat daarop wijst. Er wordt dagelijks met de wet van Ohm en andere natuurkundige wetten gewerkt; als het allemaal fictie zou zijn, hadden we dat toch weleens moeten merken?

Wat bedoel je precies met je vraag of de wet metafysisch bestaat?
De Grieken hadden er doorgaans geen enkel probleem mee om zoiets als ook daadwerkelijk werkelijk te denken.
En?

Wat mij opvalt op dit forum is dat veel mensen erg geïnteresseerd zijn in de vraag of allerlei zaken misschien wel 'helemaal niet bestaan.' Het is al eerder gezegd hier dat het niet-bestaan van iets feitelijk niet mogelijk is.

Wat ik echt niet begrijp is waarom je op basis van het gegeven dat we de wet van Ohm al heel lang dagelijks toepassen en bevestigd zien, veronderstelt dat hij 'niet bestaat.' Op basis waarvan veronderstel je dat dan?
anaxbeatis

Typefoutje in mijn vorige comment. Daar zei ik:
Het is al eerder gezegd hier dat het niet-bestaan van iets feitelijk niet mogelijk is.
Ik bedoelde te zeggen:
Het is al eerder gezegd hier dat het bewijzen van het niet-bestaan van iets feitelijk niet mogelijk is.
Valere De Brabandere

317070 schreef:Bedoel je dan niet dat de psyche dan een vorm van energie is? Want nu schrijf je dat de Psyche energie IS. Dit zou impliceren dat je een psyche hebt die überhaupt waarneembaar, en zelfs meetbaar is. Ik zou graag weten hoe je dit zou doen? Tot dat opgelost is kan de exacte wetenschap er GEEN nut uit halen. Overigens heb ik moeite met iets als een "filosofisch formule" die niet exact verwoordt wat je wil zeggen.

Overigens wil ik je er op wijzen dat er aan de Kopenhaagse interpretatie van de quantum-theorie, samen met alle consequenties van de EPR-paradox en de experimenten van Bell, NIETS transcendent is, impliceert, aanwijst, veroorzaakt of doet vermoeden. Wat je beweert lijkt me zoals je het nu verwoordt nauw aan te sluiten bij quantum-mystiek.
--Je kan het misschien quantum-mystiek noemen . Het zou ook quantum-religie kunnen genoemd worden .

--Ik denk, dat een oosterling minder moeite zou hebben met de filosofische formule E=mc2=Psy ; terwijl een westerling niets kan aannemen zonder met eigen ogen te zien ; hoe onbetrouwbaar ook die eigen ogen kunnen zijn .
Ger

Het E=mc2=Psy -verhaal is al behandeld en niet voor niets gesloten. Dat betekent dus niet dat het in een ander topic nog een keer doorgekauwd gaat worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Valere De Brabandere

Het E=mc2=Psy -verhaal is al behandeld en niet voor niets gesloten. Dat betekent dus niet dat het in een ander topic nog een keer doorgekauwd gaat worden.

--Ja, het onderwerp is wegens filosofisch onbegrip gesloten ...?
Ger

Als je het niet eens bent met het ingrijpen van een moderator kun je in het feedbackforum terecht, hier graag bij de kwestie van het topic zelf blijven. Dat houdt alles overzichtelijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Valere De Brabandere

Als je het niet eens bent met het ingrijpen van een moderator kun je in het feedbackforum terecht, hier graag bij de kwestie van het topic zelf blijven. Dat houdt alles overzichtelijk.
Akkoord .

Terug naar “Metafysica”