Jij kunt iets onbelangrijk vinden dat ik belangrijk vind, en omgekeerd. Iemand kan iets belangrijk vinden dat objectief gezien niet belangrijk is. Een mier kan niet voor zichzelf uitmaken wat ze belangrijk vindt.
Dat heeft niets met zelfbewustzijn te maken
. Neem nu een inheemse stam, ergens in Papoea-Nieuw-Guinea. Iedereen uit een welbepaalde stam vindt het belangrijk om eten te verzamelen, beschutting te maken tegen de weersomstandigheden, etc. Daar is iedereen het over eens. Verder zijn ze het eens over bepaalde rituelen, de godsdienst, noem maar op. Die mensen hebben al niet veel, dus hetgene dat ze hebben kunnen ze maar beter belangrijk vinden. Het feit dat jij iets belangrijk kan vinden en ik niet, is gewoon een gevolg van de omgeving. Stel dat jij het belangrijk vindt om je saus op je frieten te doen, maar ik vind het belangrijker dat de saus ernaast ligt komt gewoon van het feit dat wij beschikken over frieten en saus. Indien we nooit zouden beschikken over frieten en saus, dan zou het niet uitmaken voor welk ritueel er nu gekozen wordt. En dat kunnen we ook doortrekken naar alles wat in onze omgeving beschikbaar is: Boeken, films, huizen, schilderijen, muziek,... En aangezien mieren over vrijwel niks beschikken, kun je het hen ook niet kwalijk nemen om over niks een mening te hebben. Laat staan keuzes.
Indien er niks zou bestaan, behalve ikzelf, kan ik over niks een mening vormen. Maar dat neemt niet weg dat ik zelfbewust ben.
Maar dan maak je de beslissing om dat te doen. Voor mij is er een verschil tussen "in weerwil" van iets (bijvoorbeeld: ik heb geen zin om iets te doen, maar ik doe het toch omdat ik weet dat dat beter is) en "willoos" (er is geen enkele reflectie over wat men doet, alleen de actie zelf).
Mocht het mogelijk zijn om een mier te interviewen, zou je kunnen vragen "waarom zit jij nu godganse dagen te werken?" Dan kan die mier verschillende antwoorden geven. Als ik mij inleef in jou (en verontschuldig mij als ik fout ben), dan zou die mier antwoorden: "Niet dat ik besef dat ik er ben, maar ik doe het voor de kolonie?" Is dat niet een beetje...