Het is het oog, maar de knipoog.
Nu komt dit volgens mij omdat een knipoog een handeling is (werkwoord: knipogen). Is dit juist?
Zijn hier meer voorbeelden van te noemen?
hof kan ook onzijdig zijn.kerkhof (onzijdig), hof (mannelijk)
2 het; o afgesloten ruimte met woningen; zie hofjeMaar dat is niet zo relevant, want 'hof' in de betekenis zoals in 'kerkhof' ("omheinde ruimte; tuin", de toevoeging 'kerk' geeft aan dat die omheinde ruimte bij de kerk hoort) is mannelijk.
En ga dan nog eens naar die betekenis 'omheinde ruimte' van 'hof' (de allereerste die genoemd is), dan staat er toch weer 'mannelijk' (alhoewel, er staat o.m., ik dacht eerst dat dit 'onder meer' betekende, maar bij nader inzien - gezien de lijst met afkortingen - staat het voor 'onzijdig mannelijk').Het is echter duidelijk, dat het grondbegrip, waarvan alle andere uitstralen, die is van 'omheinde ruimte'.
Yup! Op dezelfde manier krijgen de Nederlandse dus "de". Een verschil tussen de twee talen vormen die op ver- be- etc, want die zijn onzijdig geworden in het Nederlands:anusthesist schreef:Dank je voor je antwoord. Zoiets meende ik me al te herinneren van lessen Duits op de middelbare school; dat
zelfstandig naamwoorden afgeleid van werkwoorden altijd mannelijk waren en dus der ervoor kregen.
knipogen is wel een bijzondere woordvorming. in Onze Taal heeft ooit een artikel gestaan van de Utrechtse taalkundige Jan Don, over samenstellingen als trekkebenen, schokschouderen en rillebillen. Daarin heeft hij het ook over het geslacht van woorden als spleetoog, knipoog en puntoor. Er staat een samenvatting hier. Ik meen dat hier nog een vervolgartikel op kwam waarin een lijstje met deze samenstellingen stond dat gebaseerd was op reacties van lezers. Misschien dat je dat lijstje bedoelt.Grytolle schreef:ja, het is de werkwoordsstam van "knipogen" en daarom mannelijk
knipogen > knipoog (mannelijk)
trappen > trap (mannelijk)
slagen (nu slaan) > slag (mannelijk)
etc
Andere echte of schijnbare uitzonderingen op de regel dat het laatste lid het geslacht bepaalt:
foon (onzijdig), allofoon (mannelijk)
kerkhof (onzijdig), hof (mannelijk)
ogenblik (onzijdig), blik (mannelijk)
ik dacht dat ik ergens een langere lijst had, maar ik kan hem nu niet terugvinden =D>