Ik heb een vraag......
Is de Energie hoeveelheid van een deeltje gelijk aan zijn anti-deeltje?
Moderator: physicalattraction
(Ik lees hier juist dat een antideeltje minder energie heeft en dat dat verklaart dat er mer deeltjes zijn dan antideeltjes maar dat moet ik eerst is uitzoeken)
Nee anders kon er geen materie zijn.Er is net ff meer materie...Maar ligt dit nu aan de energie inhoudt of aantal.(Ik lees hier juist dat een antideeltje minder energie heeft en dat dat verklaart dat er mer deeltjes zijn dan antideeltjes maar dat moet ik eerst is uitzoeken)
Waar heb je dat gelezen? Ik dacht dat er een perfecte symmetrie was tussen deeltjes en antideeltjes...
Anders zou er nog altijd materie kunnen bestaan: Deeltjes en antideeltjes zijn na de oerknal in alle richtingen uitgezwierd, en waar deeltjes en antideeltjes mekaar ontmoeten gebeurde annihilatie. In de gebieden waar meer materie was blijven nu sterrenstelsels over uitsluitend uit materie (wij leven in zo eentje), en plaatsen waar de concentratie antimaterie hoger was, zijn nu sterrenstelsels van antimaterie (die bestaan ook!)Nee anders kon er geen materie zijn.Er is net ff meer materie...Maar ligt dit nu aan de energie inhoudt of aantal.
Is de explosie symetrisch verlopen of zo goed als?Anders zou er nog altijd materie kunnen bestaan: Deeltjes en antideeltjes zijn na de oerknal in alle richtingen uitgezwierd, en waar deeltjes en antideeltjes mekaar ontmoeten gebeurde annihilatie. In de gebieden waar meer materie was blijven nu sterrenstelsels over uitsluitend uit materie (wij leven in zo eentje), en plaatsen waar de concentratie antimaterie hoger was, zijn nu sterrenstelsels van antimaterie (die bestaan ook!)Nee anders kon er geen materie zijn.Er is net ff meer materie...Maar ligt dit nu aan de energie inhoudt of aantal.
Alle materie is nog niet met mekaar in contact gekomen, er zijn nog stelsels van materie en stelsels van antimaterie.
Het hoeft dus niet per se dat er meer materie is dan antimaterie...
Volgens mij is er een perfecte symmetrie. Kijk hoe deeltjes en antideeltjes worden gemaakt... ze ontstaan ook altijd per 2: 1 deeltje en 1 antideeltje.
Kort en bondig: ja.TuuT schreef:Ik heb een vraag......
Eventjes er bij halen en over lezen bedankt.Anonymous schreef:Kort en bondig: ja.TuuT schreef:Ik heb een vraag......
Iets uitgebreider: antideeltjes werden voorspeld door de Diracvergelijking, dat is als het ware een relativistische uitbreiding van je Schrodingervergelijking. Deze heeft als eigenwaarden ook negatieve waarden, maar die zijn qua grootte net zo groot als de positieve. Dus de energieen zijn gelijk.
TuuT schreef:Zou ik mogen aannemen dat in een wereld waar anti materie heerst de tijd achteruit loopt.Tenopzichte van onze klok....
Lijkt logisch.....Aangezien alles elkaar opheft tot T=0 In E
Maar dat kan alleen Gravitatie zijn lijkt wel.
Gravitatie heeft een andere richtingsvector voor zijn snelheid die gelijk staat aan de lichtsnelheid....
Als dus Gravitatie een massa drager is...
En electrische lading dit kan opheffen ontstaat E met T=0 of te wel licht..
Het gaat anders........
Als een elektrice lading een ruimte kan verlaten....Laat het zwaartekracht achter binnen een ruimte en neemt gravitatie weg uit een andere ruimte.....Dit verklaart de ineenstorting van ruimtes en het ontstaan van zwaardere atomen.Lijkt wel....
Gravitatie ontsnapt niet maar elektrice lading ontsnapt.
Processen wel ja......Maar volgens een andere richting dus ook onze klok. ff lezen..... Best mooi die natuur.Anonymous schreef:Ehm....nu kom je op een subtiel punt:symmetrieen in de natuur. Het gaat wat ver om dat hier uit te leggen, maar google es CPT-invariantie ofzo. Die C staat voor Charge, die P voor parity, en die T voor tijd. Het vertelt je onder welke omstandigheden (dus welke richting van de tijd je neemt, welke lading je neemt, en ruimtelijke rotaties) processen hetzelfde blijven.TuuT schreef:Zou ik mogen aannemen dat in een wereld waar anti materie heerst de tijd achteruit loopt.Tenopzichte van onze klok....
Lijkt logisch.....Aangezien alles elkaar opheft tot T=0 In E
Maar dat kan alleen Gravitatie zijn lijkt wel.
Gravitatie heeft een andere richtingsvector voor zijn snelheid die gelijk staat aan de lichtsnelheid....
Als dus Gravitatie een massa drager is...
En electrische lading dit kan opheffen ontstaat E met T=0 of te wel licht..
Het gaat anders........
Als een elektrice lading een ruimte kan verlaten....Laat het zwaartekracht achter binnen een ruimte en neemt gravitatie weg uit een andere ruimte.....Dit verklaart de ineenstorting van ruimtes en het ontstaan van zwaardere atomen.Lijkt wel....
Gravitatie ontsnapt niet maar elektrice lading ontsnapt.
TuuT schreef:Ook moet de vraag nog beantwoord worden of de energie-niveaus van een anti-atoom dezelfde zijn als die van het complementaire atoom. De succesvolle Quantum-Elektro-Dynamica voorspelt dat deze energie-niveaus exact dezelfde zijn en dit berust op het CPT-invariantieprincipe
A ha ok......
Kijk aan....Het is dus idd zo dat bepaalde golflengtes (Energie) vanuit het centrum naar buiten toe steeds eerst muteren.Door opname....Maar ja....Dit is alleen als zij de juiste atomen tegenkomen.Men moet vervolgens eerst weer genoeg energie zien op te slaan.....Om een grootere golflengte te kunnen afgeven....Anonymous schreef:TuuT schreef:Ook moet de vraag nog beantwoord worden of de energie-niveaus van een anti-atoom dezelfde zijn als die van het complementaire atoom. De succesvolle Quantum-Elektro-Dynamica voorspelt dat deze energie-niveaus exact dezelfde zijn en dit berust op het CPT-invariantieprincipe
A ha ok......
Als je de absorptielijnen van waterstof met antiwaterstof vergelijkt, zie je dat die beide gelijk zijn. En theoretisch wordt er ook voorspeld dat de energieniveaus gelijk zijn. Ik kan ook geen reden bedenken waarom dat niet zo zou zijn.
Sorry mijn boekje had het over de CP-schending en heeft zich later verbeterd. (Voor wie het vreemd vindt, het boek geeft allemaal steillingen en probeert zedan te weerlegggen of te bewijen)aaargh schreef:Yup een antideeltje is hetzelfde als een deeltje mmar alle quantumgetallen (lading,...) eijn veranderd.
(Ik lees hier juist dat een antideeltje minder energie heeft en dat dat verklaart dat er mer deeltjes zijn dan antideeltjes maar dat moet ik eerst is uitzoeken)