Chyr0n schreef:Heel interessant hier allemaal, ben zeker een muziekliefhebber maar Klassiek dat is wel nog nieuw terein voor me.. nog een hele kluif de vele posts na te gaan maar soit !
Kan mij vergissen maar ik denk dat het net zoiets is als beginnen met wijn, dan ga je niet beginnen met een super Toscaan.. maar eerst een zoet witte..
Misshien heeft iemand handige informatie (lectuur,internet of dergelijke) voor een introductie in de wereld van de klassieke muziek
Daaruit:ypsilon schreef:De geïnteresseerden kunnen de artikels vinden via http://www.knack.be/archief/index.jsp
Laat alleen het vinkje bij Focus Knack staan, en zoek met "klassiek rockt", dan krijg je het artikel en de kaderstukken.
Vanuit die optiek is dit topic een leuk vertrekpunt: luister naar een paar van de filmpjes, zie wat je aanstaat, en daarmee kan je wat verderzoeken.Basisregels voor beginners
Stel dat al die klassieke muziek je nieuwsgierigheid heeft gewekt. Hoe pak je het aan om die wereld te verkennen, concerten uit te kiezen en misschien wel een cd-collectie aan te leggen? Één gouden regel: als het je niet aanstaat, laat het dan voor wat het is. Smaken verschillen. De een wordt aangegrepen door de sterke dramatiek van opera, de ander hoort niets liever dan Bach, net zoals sommigen de viool als het ultieme instrument beschouwen, terwijl anderen bij de piano zweren. Ook bij professionals vind je trouwens grote verschillen in voorkeur op het vlak van periodes, stijlen, instrumenten en uitvoeringen.
Verborgen inhoud