Ik zat me te vervelen op de bus en zag een architecturale rondboog. Iemand had me ooit uitgelegd dat de neerwaartse krachten die daar op inwerken dan mooi op de pilaren terechtkomen.
Ik vroeg me af hoe.
Kan je de theorie daarachter uitleggen adh van volkomen elastische botsingen?
In bijlage heb ik getekend wat ik bedoel, in paint, mijn excuses voor de onprofessionaliteit.
Ik heb intuitief het gevoel (nog niet proberen berekenen adhv resultantes aangezien ik dat niet meer beheers) dat de twee onderste ballen van de boog naar onderen zullen vliegen en alle andere ballen terplekke blijven liggen als de bovenste vrije bal een impact maakt op de bovenste bal van de boog.
Of gaan de ballen een ander patroon afleggen ?
Wat zal er gebeuren als gelijktijdig op de twee onderste ballen een gelijke opwaartse kracht inwerkt ?
zal dan enkel de bovenste bal van de boog omhoog bewegen ? richting de vrije bal?
Of is ook dit fout ? en vliegen de ballen maar wat in het rond.
Een bijkomende vereiste zal misschien zijn dat de ballen oneindig klein zijn in verhouding tot de boog, wat hier uiteraard niet het geval is. Ik veronderstel dit wel maar kon dit niet tekenen ? Of is dit niet nodig ?
Volgende keer ik ga snookeren zal ik zeker eens experimenteren.
Mijn vraag samengevat:
Hoe zullen de ballen vliegen bij impact van de krachten (pijlen). (Is mijn intuitie juist?)
en heeft dit al dan niet verband met de architecturale rondboog ?
Bedankt !