Om een vliegwiel, propelor, schoepenrad, ventilator etc. mooi stabiel en trillingsvrij om een centrale as te laten draaien is mij gezegd dat je dat het beste bereikt met een oneven aantal schoepen, armen of excentrische massa's, liefst een priemgetal.
Hier heb ik nog nooit van gehoord, en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het zou kloppen. Misschien dat het iets te maken heeft met communicerende trillingen, maar zelfs dat denk ik niet. Van die priemgetallen geloof ik al helemaal niets.
Wat ik wel weet, is dat voor propellors je graag zo veel mogelijk luchtverplaatsing in de richting van de rotorvector wilt hebben (om vooruit te komen). Dit is afhankelijk van de snelheid waarop ze draaien wanneer ze het effectiefst zijn, zo wil je bijvoorbeeld niet dat de volgende schoep in de stream van de vorige schoep terecht komt.
In ieder geval, bij windenergie-snelheden is het optimum 3 schoepen. Dan bevindt de turbulentie zich buiten de volgende schoep, en is er optimale energieoverdracht tussen de wind en de schoep. Vandaar dat alle moderne windturbines 3 schoepen hebben (geen idee eigenlijk waarom de oudere er maar 2 hebben... op
wikipedia beweren ze dat bovenstaande niet klopt
ook al heb ik het experiment zelf gezien in technopolis, en het daarvan onafhankelijk nog eens gelezen)
Het kan dus inderdaad zijn dat door de hogere rotatiesnelheden de fabrikant kiest om minder rotors op zijn propeller te zetten, om zo een hogere efficiëntie te bekomen.
@Thermo: maar vanaf 2 of meer gelijk verdeelde wieken is die altijd 0, dus de keuze voor even/oneven/priemgetal maakt hiervoor niks uit?